InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft geeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

De gevaarlijkste rotondes van Nederland

| Door:

De gevaarlijkste rotondes van Nederland

Rotondes zorgen niet alleen voor veel ergernissen in het verkeer, maar ook voor veel ongelukken. Deze rotondes zijn berucht in Nederland.

‘Fietser geschept op rotonde’, ‘Vrachtwagen gekanteld op rotonde’ en ‘Dodelijk ongeluk op rotonde’. Door deze krantenkoppen is het moeilijk te geloven dat een rotonde echt veiliger is dan een kruising. Toch zorgt een rotonde voor 50% minder verkeersongelukken en 75% minder verkeersdoden met letsel, dan een kruising met stoplichten. De afgelopen 15 jaar is het aantal rotondes in Nederland daarom verdubbeld. Uit onderzoek van Verkeersbureau VIA en RTL Nieuws bleek dat Nederland nu zo’n 5000 rotondes telt. Alleen zijn deze lang niet allemaal even veilig.

Gezocht: eenheid in rotondes

Wat de rotondes in ons kikkerlandje onveilig maakt, is dat er te weinig eenheid is. Zo hebben op de ene rotonde fietsers voorrang en op de ander juist niet. Hierdoor weten weggebruikers vaak niet wat ze moeten doen. Sinds 1998 wordt er al gepleit voor meer eenheid in rotondes. Er is zelfs een richtlijn opgesteld. Bij de aanleg van rotondes wordt alleen te weinig rekening gehouden met deze richtlijn. Zonde, want Verkeersbureau VIA en RTL Nieuws ontdekten dat de rotondes die niet aan deze richtlijnen voldoen veel gevaarlijker zijn. Van de 253 rotondes binnen de bebouwde kom met de meeste ongevallen, voldoet maar liefst 63% niet aan de richtlijn.

Dit zijn de gevaarlijkste rotondes van Nederland

Knooppunt Joure en het Keizer Karelplein in Nijmegen staan bekend als de gevaarlijkste rotondes van Nederland. De snelwegrotonde bij Joure maakt plaats voor een veiliger alternatief, waardoor het verkeer beter moet doorstromen. Het Keizer Karelplein wordt door veel (beginnende) automobilisten gevreesd, omdat er geen lijnen op de weg staan en Duitse automobilisten vaak niet voorsorteren. Oppassen geblazen dus! Benieuwd wat de gevaarlijkste rotondes bij u in de buurt zijn? Zoek het op met deze handige interactieve kaart.

Is een tweede rondje over de rotonde eigenlijk strafbaar? U leest het hier

[bron: rtlnieuws.nl]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >
we all benefit