InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft geeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Is het leegrijden van de brandstoftank gevaarlijk?

| Door:

Is het leegrijden van de brandstoftank gevaarlijk?

Rijdt u net lekker op de snelweg, knippert het brandstoficoontje. Is het gevaarlijk om de tank bijna leeg te rijden of is het juist beter voor de auto?

Er zijn mensen die er een sport van maken: de brandstoftank zo leeg mogelijk rijden en dan pas weer tanken. Een creatieve manier om erachter te komen hoe lang je met een volle tank kunt rijden. Maar is de brandstof tank leegrijden niet gevaarlijk? Volgens Tom Huyskens van BOVAG kun je hier beter geen gewoonte van maken. Hij vertelde aan NPO Radio 2 dat net als bij wijn er onderin de tank restjes zitten, onder andere bezinksel van de brandstof. Als je de tank niet op tijd bijvult, worden deze restjes opgeslurpt door de brandstofpomp. Dat kan voor grote schade aan de auto zorgen.

Hoe lang kun je rijden met een lege tank?

Wie écht te lang wacht met tanken en het tankstation niet op tijd meer kan halen, komt langs de (snel)weg te staan. De motor valt dan stil. Of uw auto nu oud of nieuw is, de brandstofpomp slijt hierdoor eerder. Het vervangen van deze pomp is prijzig, het kost al snel zo’n €1000. Gelukkig is er door autofabrikanten een marge ingebouwd, zodat de tank niet meteen helemaal leeg is. Als het brandstoficoontje brandt, kunt u nog een tijd doorrijden. Bij een middenklasse auto zit er meestal nog 6 liter reserve in de tank. Hoe ver u hiermee kunt rijden, hangt af van het brandstofgebruik van uw auto. De meeste auto’s kunnen nog zo’n 50 kilometer rijden met 6 liter brandstof. Maar het is dus beter om het niet zo ver te laten komen!

Helemaal geen brandstof meer? Dit moet u doen:

Als de auto echt niet meer verder kan rijden, heeft u dat snel genoeg door. De motor hapert dan. Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst. Is er een tankstation in de buurt? Dan kunt u proberen om daar een jerrycan met brandstof te halen. Goed om te weten: als u uw auto ongelukkig parkeert door een lege tank, is dat strafbaar. Staat u op een hele gevaarlijke plek, waar andere auto’s u kunnen raken? Bel dan zo snel mogelijk naar 1-1-2. Die zorgen ervoor dat er een rood kruis boven de rijbaan komt te staan en komen u wegslepen.

En wat moet je doen als je de verkeerde brandstof hebt getankt?

Bent u op tijd bij een tankstation, tankt u de verkeerde brandstof. 15.000 Nederlanders per jaar doen dat. Ontdekt u het meteen na het tanken? Doe dan niks. Vooral niet de sleutel omdraaien! Op dat moment komt de brandstof namelijk in de hele motor terecht. Bel meteen de pechhulpdienst, zodat ze de tank kunnen leegpompen. De schade is dan hopelijk beperkt. Komt u er pas achter als u de auto al heeft gestart? Ook dan belt u meteen een pechhulpdienst. De motor slaat vanzelf af, omdat hij niet gemaakt is om te werken op de verkeerde brandstof. De kans op schade is dan jammer genoeg wel heel erg groot.

[bron: nporadio2.nl]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >
we all benefit