InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft geeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Mindfulness achter het stuur

| Door:

Mindfulness achter het stuur

Irritante bumperklevers, kilometers lange files en stoplichten die spontaan op rood springen. Ergernissen genoeg! Met deze 5 tips blijft u relaxt in het verkeer.

Rij met 100% aandacht

77% Van de Nederlanders neemt iedere dag de auto naar het werk. Juist die eentonige ritjes zijn perfect voor een mindfulness oefening. En nee, daarvoor hoeft u uw ogen niet dicht te doen. Stap in de auto, zet uw telefoon op stil en adem 3 keer diep in en uit. Kies er tijdens dit saaie ritje bewust voor om alles met 100% aandacht te doen. Focus op de weg, de geluiden om u heen, het gevoel van het stuur in uw handen en de andere weggebruikers. Probeer niet bezig zijn met de toekomst, zoals die vergadering of een strakke deadline, maar alleen met het moment. Niet alleen is dit de veiligste manier van rijden, het geeft ook een ontspannen gevoel en vergroot uw concentratie. Win-winsituatie!

Besef dat iedereen in hetzelfde schuitje zit

Niets is zo verleidelijk als je ergeren aan andere weggebruikers, zoals die irritante bumperklever of de persoon voor u in de file. Wie drukt er niet eens op de toeter zonder na te denken? Het helpt om te beseffen dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Niemand houdt van files en iedereen wil zo snel mogelijk op de bestemming zijn. Adem een keer diep in voordat u wilt toeteren en denk om uw bloeddruk als u op het punt staat om te schelden. Dat rijdt veel relaxter.

Maak van het onaangename het aangename

Files zijn zo vervelend omdat ze onvoorspelbaar zijn en je er niets aan kunt doen. De beste oplossing is daarom accepteren dat het nu niet anders is. Met een beetje oefening lukt dat zo. Het helpt ook om van het onaangename het aangename te maken. Bel een familielid of vriend (handsfree!), luister een luisterboek, leer een nieuwe taal met een cd of zing vol overtuiging mee met de file playlist. Blijf natuurlijk wel op de weg letten.

Of probeer deze snelle mindfulness oefeningen

  • Adem een keer diep in en uit als het stoplicht op rood staat.
  • Rij iets langzamer dan normaal. Niet te langzaam, want dat is vervelend voor de andere weggebruikers.
  • Doe net alsof u onderweg bent naar een vakantieadres, zelfs als u maar een blokje om gaat.
  • Zet de radio uit en geniet van de omgevingsgeluiden. Een uitdaging op de snelweg!

[bron: everyday-mindfulness.org, psychologytoday.com, themindfulworld.org]

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >

Gerelateerde artikelen

we all benefit