Niet schrikken: dit zijn de hoogste verkeersboetes

| Door:

Niet schrikken: dit zijn de hoogste verkeersboetes

Het is de schrik van iedereen met een rijbewijs: een envelop van het Centraal Justitieel Incassobureau op de deurmat vinden. Zeker als het een torenhoge verkeersboete is.

Dat niemand, maar ook echt niemand, blij wordt van een verkeersboete staat vast. Toch worden er ieder jaar meer verkeersboetes uitgedeeld. In 2015 vielen er 2,4 miljoen boetes voor snelheidsoverschrijdingen op de deurmat. In een jaar steeg dat naar 3,1 miljoen bekeuringen. Vooral op wegen waar 130 kilometer per uur gereden mag worden, worden er veel bekeuringen uitgedeeld. Ook de boetes voor kleine snelheidsovertredingen steeg met maar liefst 31%. Kortom: we gaan steeds vaker op de bon.

Top 12 hoogste verkeersboetes

Wat zijn eigenlijk de hoogste verkeersboetes die je op de deurmat kunt vinden, los van het overtreden van de maximumsnelheid? Dit is de top 12:

  • Passagiers van een stilstaande tram of bus niet de gelegenheid geven om uit te stappen - €370
  • Bumperkleven - €280
  • Rechts inhalen - €230
  • Een kruispunt blokkeren - €230
  • Geen voorrang verlengen aan bestuurders van rechts - €230
  • Een telefoon vasthouden achter het stuur - €230
  • Bij afslaan tegemoet komend verkeer niet voorlaten - €230
  • Een aanhangwagen hebben met scherpe en/of uitstekende delen die letsel kunnen veroorzaken bij een botsing - €230
  • Zonder noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven - €230
  • Met 1 motorvoertuig meer dan 1 voertuig slepen - €230
  • Een aanhangwagen hebben met een lading met scherpe delen - €230
  • Een niet goed bevestigde aanhangwagen - €230

Worden de verkeersboetes in 2018 hoger?

Het hangt van de jaarlijkse inflatiecorrectie af of de boetes omhoog gaan. Komend jaar is de correctie 1,1%, dus de boetes worden hoger. Dat klinkt misschien niet als veel, maar bij een grote verkeersovertreding kan het flink oplopen. De administratiekosten blijven in 2018 hetzelfde, €9 per boete.

[bron: autorai.nl, nrc.nl]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >
we all benefit