Oudere Nederlander is eerlijker dan millennial

Nepnieuws deert maar 1 op de 6 Nederlanders

| Door:

Oudere Nederlander is eerlijker dan millennial

Leusden, 28 april 2017 – Nederlanders zijn nogal vol van zichzelf op het gebied van eerlijkheid. Bijna 3 op de 4 Nederlanders geeft aan nooit oneerlijk te zijn en bijna iedereen (96%) is het ermee eens dat eerlijkheid het langst duurt. We geven onszelf dan ook een 7,9 als rapportcijfer voor eerlijkheid. Maar als puntje bij paaltje komt, dan is alleen de 65-plusser echt eerlijk. Millennials zien eerlijk zijn vooral als een uiting van directheid. En hoewel de discussie over de impact van nepnieuws aan de orde van de dag is, geeft maar één op de zes Nederlanders aan dat zij hierdoor meer behoefte hebben aan eerlijkheid. Uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders van verzekeraar InShared blijkt dat Nederlanders zichzelf vooral eerlijk vinden, maar lang niet altijd even eerlijk zijn. Omdat InShared gek op eerlijk is, haalt de verzekeraar op zondag 30 april de Dag van de Eerlijkheid naar Nederland.

Een kwart van de Nederlanders geeft regelmatig een compliment zonder het te menen en maar één op de vijf Nederlanders zegt het direct tegen je als hij bij je komt eten en het eten niet lekker vindt. Ook vindt maar liefst 75 procent dat een leugentje om bestwil moet kunnen. In Groningen en Noord-Brabant wonen de eerlijkste Nederlanders. Maar liefst 88 procent van de Groningers en 76 procent van de Noord-Brabanders zeggen nooit oneerlijk te zijn. Beduidend minder eerlijk zijn ze in Flevoland en Zeeland, waar maar 58 procent zegt nooit oneerlijk te zijn.

Eerlijke provincies

Eerlijke 65-plusser, directe millennial

Dat ouderen (65-plussers) en millennials (18-34 jaar) anders in het leven staan, is niet nieuw. Maar de verschillen tot op welke hoogte ze eerlijk zijn, laten dit wel erg duidelijk zien. Maar liefst 86 procent van de ouderen geeft aan nooit oneerlijk te zijn tegenover maar de helft (51%) van de millennials. Bij het rijden van een deukje in iemands auto zonder dat iemand het heeft gezien, zegt maar 72 procent van de millennials een briefje onder de ruitenwissers te leggen tegenover 93 procent van de ouderen. Millennials houden daarnaast ook drie keer zo vaak het teveel aan wisselgeld bij de kassa. Daar staat wel tegenover dat ze directer zijn. Zo zou ruim de helft (54%) van de millennials het tegen je zeggen als je een stukje eten tussen je tanden hebt tegenover maar 22 procent van de ouderen. Ook zal één op de vijf millennials het je direct vertellen als hij bij je komt eten en het eten niet lekker vindt. Maar één op de tien ouderen doet dit ook.

Eerlijkheid

Nepnieuws beïnvloedt millennial

De commotie rondom nepnieuws heeft meer impact op het gedrag van millennials dan ouderen. Eén op de vijf millennials heeft hierdoor meer behoefte aan eerlijkheid. Maar liefst 56 procent van deze millennials is zelf eerlijker geworden naar zijn omgeving in tegenstelling tot maar 29 procent van de ouderen. Ook neemt 80 procent van deze millennials nieuws als minder waar aan tegenover 68 procent van de ouderen.

Floortje Dessing eerlijkste vrouwelijke BN’er

Eén op de drie Nederlanders vindt Floortje Dessing (31%) de meest eerlijke vrouwelijke BN’er. Zij wordt op afstand gevolgd door Linda de Mol (18%) en Chantal Janzen (15%). Johnny de Mol (21%) is uitgeroepen tot meest eerlijke mannelijke BN’er. Ali B (17%) en Arie Boomsma (13%) maken bij de mannen de top drie af.

Dag van de Eerlijkheid

“Nederlanders hebben eerlijkheid hoog in het vaandel staan. Maar uit het onderzoek blijkt dat de jonge generatie Nederlanders hier beduidend anders over denkt dan de ouderen”, aldus Fleur Dujardin, CEO van InShared. “Eerlijkheid is de basis van de relatie met onze klanten. Om het belang van eerlijk zijn te benadrukken, willen we de Dag van de Eerlijkheid op 30 april naar Nederland halen. Op deze dag willen we Nederlanders oproepen om extra stil te staan bij eerlijk zijn. Plaats op deze dag bijvoorbeeld geen foto’s met filters op social media en zeg alleen wat je echt meent. Wij geloven in eerlijk zijn en willen Nederlanders uitdagen om aan deze dag deel te nemen.”

Toelichting op het kwantitatieve onderzoek

Het kwantitatieve onderzoek is in opdracht van InShared uitgevoerd onder 1.046 Nederlanders van 18 jaar en ouder en representatief op geslacht en regio. Het onderzoek is uitgevoerd door Novio Research. Novio Research werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoeks- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar-richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >

Gerelateerde artikelen

we all benefit