InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft geeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Wat (bijna) niemand weet over de snelweg

| Door:

Wat (bijna) niemand weet over de snelweg

De meeste Nederlanders sjezen elke week over de snelweg. Veel zelfs elke dag. Maar wist u deze snelwegfeiten?

Er ontbreekt een snelweg in Nederland

De oplettende automobilist is het vast opgevallen dat er geen A3 is. We hebben de A1, A2, A4 en A5, maar de A3 ontbreekt in dit rijtje. Het aanleggen van deze snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam stond op de planning, alleen is hij er nooit gekomen. Eerst werd de aanleg uitgesteld vanwege de kosten, daarna vanwege milieuredenen.

De kortste snelweg is nog geen 2 km lang

De A7, van Amsterdam naar de Duitse grens, is met 241 kilometer de langste snelweg van Nederland. Wie over de kortste snelweg van Nederland rijdt, heeft het waarschijnlijk niet eens door. De A38 bij Ridderkerk is een ukkie van maar 2 kilometer lang. Deze mini-snelweg staat niet eens op de borden en is alleen te herkennen aan de hectometerpaaltjes langs de weg. Die sjeest u dus zo voorbij!

De stille vervanger van asfalt is in de maak

Op de meeste Nederlandse snelwegen ligt zeer open asfalt beton (zoab). Een mengsel van stenen, vulstof, bitumen en zand. Bitumen is stroperig bindmiddel dat ervoor zorgt dat de stenen in asfalt aan elkaar blijven zitten. Dat er op de Nederlandse wegen zoab ligt, is een hele bewuste keus geweest. Dit wegdek absorbeert geluid, vermindert watergladheid, vervormt niet zo snel en is comfortabel om over te rijden. Toch onderzoekt Rijkswaterstaat of het nog stiller kan. In 2020 kunnen we waarschijnlijk over een ultrastil wegdek rijden.

De A12 was de eerste snelweg in Nederland

De snelweg is een Duitse uitvinding. In 1921 werd de eerste snelweg in Berlijn aangelegd, gemaakt van betonplaten en alleen geschikt als oefen- en racecircuit. In 1935 volgde de eerste echte Autobahn in Frankfurt. Niet veel later, in 1937, werd de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer aangelegd. Ook gemaakt van betonplaten, dus lang niet zo comfortabel als de snelwegen van nu.

Er zit logica in de nummering van de wegen

De nummering van Nederlandse snelwegen lijkt een wirwar van cijfers en letters, maar er zit heus plan achter. In de jaren ‘20 en ‘30 groeide het autoverkeer zo snel dat de overheid het Rijkswegenplan in het leven riep. De wegen werden toen netjes op volgorde genummerd. Ook kregen snelwegen de letter A van autosnelweg en nationale wegen de letter N. Door de crisis in de jaren ‘30 en door de Tweede Wereldoorlog, kwamen sommige wegen er wel en andere niet. De oude nummering bleef wel in gebruik, waardoor het nu alles behalve logisch lijkt. Ook een leuk feitje: wegen met 1 of 2 cijfers zijn de belangrijkste wegen in het nationale wegennet. Hoe meer cijfers, hoe minder belangrijk de weg.

[bron: quest.nl, rtlnieuws.nl, rijkswaterstaat.nl]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >
we all benefit