Wat er gebeurt als u 112 belt

| Door:

Wat er gebeurt als u 112 belt

De telefoon in de meldkamer staat iedere dag roodgloeiend. Weet u wanneer u 112 moet bellen? En welke vragen dan worden gesteld?

Stap 1: Politie, brandweer of ambulance?

Als u 112 belt, krijgt u binnen 10 seconden een medewerker van de meldkamer aan de lijn. Hij of zij vraagt of u de politie, brandweer of ambulance nodig heeft en uit welke plaats u belt. Daarna wordt u meteen doorgeschakeld naar de juiste hulpdienst.

Stap 2: Wie, wat, waarom

Het is nu belangrijk dat u kort en bondig vertelt waarom u belt. Noem uw naam, de reden van het telefoontje en op welke locatie u bent. De centralist (degene aan de telefoon) stelt deze vragen, dus u hoeft niet bang te zijn dat u iets vergeet. Hoe duidelijker u bent, hoe sneller de hulp er kan zijn.

Stap 3: Een snelle inschatting

Dan wordt er ingeschat hoe dringend het is en of het echt om een 112-melding gaat. Als dat zo is, komt er een melding in de computer, die bij een andere centralist terechtkomt.

Stap 4: Actie!

Zodra de hulpdienst klaar is op de locatie, geeft die dat door aan de centralist. In bijzondere gevallen kunt u teruggebeld worden om extra vragen te beantwoorden.

Weet u wanneer u 112 moet bellen?

Mag u 112 bellen als er een kat in de boom vastzit? En als u denkt dat er een inbreker in uw huis is? Een handig stokpaardje: bel 112 in geval van spoed, als elke seconde telt. Als iemands leven in direct gevaar is, als u getuige bent van een misdrijf of het voorbereiden van een inbraak of diefstal. Veel mensen bellen naar het 0900-servicenummer van de politie als ze eigenlijk 112 moeten bellen. Met deze quiz kunt u uw kennis testen.

Alles over 112 bellen

Wist u dat…

  • u het alarmnummer kunt bellen in alle landen van de Europese Unie? In de meeste EU-landen kunt u Engels spreken met de plaatselijke alarmcentrale.
  • u via uw smartphone, tablet of computer een noodoproep kunt doen als u slechthorend of doof bent? Ook kunt u met de teksttelefoon naar het alarmnummer 0800-8112 bellen.
  • 112 maar liefst 4,5 miljoen oproepen per jaar krijgt waarvan er 1,1 miljoen reële meldingen zijn? De niet reële meldingen zijn vaak broekzakbellers.
  • u het beste met een vaste telefoon kunt bellen? Als u belt met uw mobiele telefoon komt de oproep binnen in de landelijke centrale in Driebergen. Met een vaste telefoon krijgt u meteen de meldkamer in uw regio aan de lijn. Scheelt weer een handeling voor de medewerker van de centrale.
  • de meldkamercentralist een verpleegkundige achtergrond heeft? Hierdoor krijgt u de juiste aanwijzingen in geval van nood.

[bron: vraaghetdepolitie.nl, RTLnieuws.nl, ikehbo.nl]

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >

Gerelateerde artikelen

we all benefit