InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft geeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Wat er gebeurt als u 112 belt

| Door:

Wat er gebeurt als u 112 belt

De telefoon in de meldkamer staat iedere dag roodgloeiend. Weet u wanneer u 112 moet bellen? En welke vragen dan worden gesteld?

Stap 1: Politie, brandweer of ambulance?

Als u 112 belt, krijgt u binnen 10 seconden een medewerker van de meldkamer aan de lijn. Hij of zij vraagt of u de politie, brandweer of ambulance nodig heeft en uit welke plaats u belt. Daarna wordt u meteen doorgeschakeld naar de juiste hulpdienst.

Stap 2: Wie, wat, waarom

Het is nu belangrijk dat u kort en bondig vertelt waarom u belt. Noem uw naam, de reden van het telefoontje en op welke locatie u bent. De centralist (degene aan de telefoon) stelt deze vragen, dus u hoeft niet bang te zijn dat u iets vergeet. Hoe duidelijker u bent, hoe sneller de hulp er kan zijn.

Stap 3: Een snelle inschatting

Dan wordt er ingeschat hoe dringend het is en of het echt om een 112-melding gaat. Als dat zo is, komt er een melding in de computer, die bij een andere centralist terechtkomt.

Stap 4: Actie!

Zodra de hulpdienst klaar is op de locatie, geeft die dat door aan de centralist. In bijzondere gevallen kunt u teruggebeld worden om extra vragen te beantwoorden.

Weet u wanneer u 112 moet bellen?

Mag u 112 bellen als er een kat in de boom vastzit? En als u denkt dat er een inbreker in uw huis is? Een handig stokpaardje: bel 112 in geval van spoed, als elke seconde telt. Als iemands leven in direct gevaar is, als u getuige bent van een misdrijf of het voorbereiden van een inbraak of diefstal. Veel mensen bellen naar het 0900-servicenummer van de politie als ze eigenlijk 112 moeten bellen. Met deze quiz kunt u uw kennis testen.

Alles over 112 bellen

Wist u dat…

  • u het alarmnummer kunt bellen in alle landen van de Europese Unie? In de meeste EU-landen kunt u Engels spreken met de plaatselijke alarmcentrale.
  • u via uw smartphone, tablet of computer een noodoproep kunt doen als u slechthorend of doof bent? Ook kunt u met de teksttelefoon naar het alarmnummer 0800-8112 bellen.
  • 112 maar liefst 4,5 miljoen oproepen per jaar krijgt waarvan er 1,1 miljoen reële meldingen zijn? De niet reële meldingen zijn vaak broekzakbellers.
  • u het beste met een vaste telefoon kunt bellen? Als u belt met uw mobiele telefoon komt de oproep binnen in de landelijke centrale in Driebergen. Met een vaste telefoon krijgt u meteen de meldkamer in uw regio aan de lijn. Scheelt weer een handeling voor de medewerker van de centrale.
  • de meldkamercentralist een verpleegkundige achtergrond heeft? Hierdoor krijgt u de juiste aanwijzingen in geval van nood.

[bron: vraaghetdepolitie.nl, RTLnieuws.nl, ikehbo.nl]

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >

Gerelateerde artikelen

we all benefit