Wat iedereen moet weten over verkeerslichten

| Door:

Wat iedereen moet weten over verkeerslichten

We wachten gemiddeld 50 dagen van ons leven tot een verkeerslicht op groen springt. Maar hoe werkt een verkeerslicht? En hoe lang mag het op rood blijven staan?

Bijna alle verkeerslichten werken hetzelfde

De meeste verkeerslichten worden aangestuurd door een regelautomaat, een speciale computer die op elk kruispunt staat. In het wegdek zitten detectielussen die ervoor zorgen dat de regelautomaat signalen doorkrijgt. Deze lussen zijn gemaakt van koperdraad. Als het ijzer aan de onderkant van de auto in contact komt met een detectielus, weet de regelautomaat dat er een auto staat te wachten. Ook als fietsers en voetgangers op een knopje drukken, krijgt de regelautomaat een seintje. Al deze informatie bepaalt wanneer een stoplicht op groen springt. Het aantal detectielussen, hoe de detectielussen zijn bevestigd en hoe de stoplichten zijn afgesteld heeft hier invloed op.

Warmtestoplichten zijn de verkeerslichten van de toekomst

In Rotterdam hebben ze de hypermoderne warmtestoplichten getest. Een speciale warmtesensor in deze verkeerslichten meet hoeveel fietsers er staan. Bij 10 of meer fietsers springt het stoplicht meteen op groen. Hierdoor is de wachttijd 30 tot 50% korter.

Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan

Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten. Het blijft alleen de vraag of het soms tóch niet een paar seconden langer is.

De cijfers op een verkeerslicht zijn belangrijk voor de gemeente

Er staan vaak cijfers onder het groene licht of aan de zijkant van de paal bij een kleiner verkeerslicht. Door deze nummers weet de politie en de gemeente precies waar in Nederland een verkeerslicht staat. Ook handig: als een verkeerslicht het niet doet, kunt u het nummer opschrijven en dit doorgeven aan de gemeente.

Bij een oranje knipperend licht, is het verkeerslicht buiten gebruik

In België en Nederland maakt een oranje knipperend licht duidelijk dat de verkeerslichten even buiten gebruik zijn. Vaak is dit ’s nachts als er minder verkeer rijdt. Natuurlijk moet u dan nog wel rekening houden met de verkeersregels.

Als een verkeerslicht langer op oranje staat, rijden minder mensen door rood

Verkeerslichten staan vaak zo kort op oranje dat veel weggebruikers twijfelen of ze door moeten rijden of af moeten remmen. Uit onderzoek van IVER, de vakvereniging van verkeersregeltechnici, bleek dat er 50% minder door rood wordt gereden als de stoplichten langer op oranje blijven staan.

Wie door rood rijdt, krijgt een fikse boete

Als u met een auto of motor door rood rijdt, krijgt u een boete van €230. Met een brommer is de boete €160 en met de fiets €90. Ook als u door rood loopt, krijgt u een flinke boete van €65. Zelfs voor niet wegrijden bij groen licht krijgt u een boete van €140. Stel dat u door rood rijdt omdat u ruimte moet maken voor een politie of ambulance, dan kunt u bezwaar maken. Soms krijgt u het bedrag dan terug.

[bron: RTLnieuws.nl, nos.nl, knowhow.nl]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >
we all benefit