Wat niemand weet over rotondes

| Door:

Wat niemand weet over rotondes

Rotondes zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar is een rotonde veiliger dan een kruising? En is een extra rondje over de rotonde eigenlijk strafbaar?

Een rotonde is veiliger dan een kruising

Een kruising wordt vaak vervangen door een rotonde. Niet voor niets, want met een rotonde stroomt het verkeer sneller door en het is ook nog eens minder onderhoudsgevoelig. Het allerbelangrijkste: een rotonde is een stuk veiliger. Hij zorgt voor 50% minder verkeersongelukken en 75% minder verkeersdoden en letsel dan een kruising met verkeerslichten. Een goede uitvinding dus!

Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar

Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon. Als je een gevaar voor een anderen bent, is het natuurlijk een ander verhaal.”

Een rotonde is slechter voor het milieu

Uit onderzoek naar de effecten van rotondes blijkt dat een rotonde voor 6% meer koolmonoxide zorgt en 4% meer stikstofoxiden dan een voorrangskruispunt.

Er zijn 5 verschillende soorten rotondes

Lang niet iedere rotonde is hetzelfde. Er zijn 5 verschillende:

  • De voorrangsrotonde: de meest voorkomende rotonde in Nederland. Als u deze rotonde oprijdt, moet u voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt.
  • De meerstrookstronde: deze rotonde heeft 2 of 3 rijstroken en geen voorsorteerstroken.
  • De turborotonde: een meerstrookrotonde met voorsorteerstroken. Zo komt u automatisch bij de juiste afrit. Deze turborotonde is heel veilig en zorgt voor een goede doorstroming.
  • De ovonde: deze rotonde komt met meer dan 4 aansluitende wegen samen en is daarom ovaal van vorm. Als het niet mogelijk is om twee rotondes dichtbij elkaar te plaatsen, wordt er vaak gekozen voor een ovonde.
  • De bottondes: als er tussen twee rotondes een klein stukje weg zit, noem je het een bottonde of een kluifrotonde.

Een simpele rotonde kost rond de €400.000

Het vervangen van een kruispunt voor een enkelstrooksrotonde kost rond de €400.000. Deze kosten hangen wel van de grootte van een rotonde af. Een dubbelstrookrotonde is duurder: zo’n €600.000.

[bron: swov.nl, verkeersmaatregelen.nl]

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Naar het archief >

Gerelateerde artikelen

we all benefit