Ga naar inhoud
Inshared we all benefit

Schadeverslag 2024

Voilà! Het schadeverslag over 2024. In dit verslag ziet u welke schades er het afgelopen jaar zijn geweest en wat ons is opgevallen.

De JaarBalans

Iedere klant betaalt premie voor de afgesloten verzekering(en). Het grootste deel, 80%, zetten we apart in onze schadepot om alles wat met schade te maken heeft te kunnen betalen. De rest (20%) gebruiken we voor onze bedrijfsvoering. Na ieder jaar maken we de balans op. Hebben we de premie goed ingeschat om alle schades te dekken? Fijn! Dan hebben we niet te veel in rekening gebracht bij onze klanten en is de schadepot aan het einde van het jaar leeg. Is er geld over van het bedrag wat we hebben gereserveerd voor schade? Dan is dat geen extra winst voor ons, maar geven we dat gewoon weer terug aan iedereen die verzekerd is bij InShared. Dat noemen we de JaarBalans.

Wij zorgen voor scherpe afspraken met onze schadeherstellers, proberen samen met u schade te voorkomen en we handelen schades snel, goed en efficiënt af. Zo houden we de kosten voor het afhandelen van de schades laag.

Klanten schade

Klanten met schade

1 op de 4 klanten heeft in 2024 een schade gehad. En dat is ongeveer 1% meer dan in 2023.

JaarBalans Autoschades

Autoschades

In 2024 heeft bijna 30% van de klanten een schade gemeld op de autoverzekering. Dat was in 2023 ruim 3% minder.

JaarBalans Woonschades

Woonschades (inboedel & opstal)

Schade aan de inboedel of de woning kwam bij bijna 1 op de 8 klanten voor. Dat is bijna 10% minder dan in 2023.

JaarBalans claim reisverzekering

Claims Reisverzekering

Er zijn in 2024 minder schades geweest op de Reis- en Annuleringsverzekering. Bijna 1 op de 11 reizigers claimde een schade. Een daling van bijna 13% ten opzichte van het jaar ervoor.

JaarBalans claims aansprakelijkheid

Aansprakelijkheids-verzekeringsclaims

1 op de 37 klanten had een schade op de Aansprakelijkheidsverzekering. Dat is minder dan vorig jaar.

JaarBalans Pechhulp

Pechhulp

1 op de 8 klanten heeft gebruikt gemaakt van de Pechhulpdekking bij de Autoverzekering.

Bedragen per schade zijn gestegen

De schadevergoedingen zijn in 2024 opnieuw fors hoger geworden. Een paar voorbeelden:

  • Het gemiddelde bedrag per betaalde schade op de Autoverzekering is meer dan 9% gestegen
  • Een schade aan de inboedel is gemiddeld meer dan 16% duurder dan in 2023
  • Schade aan een woning (Opstal) is bijna 10% per claim hoger
  • Uitkeringen op letselschades zijn met bijna 15% gestegen
  • Bij de claims op de Aansprakelijkheidsverzekering hebben we per schade ruim 10% meer moeten uitkeren
Schadeverslag JaarBalans
Soms hebben we twijfels over een claim

Die gaan we dan verder onderzoeken. Als we het idee hebben dat iemand misbruik van onze schadepot probeert te maken, zullen we er alles aan doen om achter de waarheid te komen. Natuurlijk alles in het nette en met hoor- en wederhoor.

Ook in 2024 hebben we onterechte claims niet uitgekeerd en zo uitkeringen uit de schadepot voorkomen. Dan ging het bijvoorbeeld over:

  • Schades (inbraak, diefstal, brand) die in scène zijn gezet
  • Schade claimen die al vóór de ingangsdatum van de verzekering heeft plaatsgevonden
  • Niet eerlijk of volledig vertellen wat er is gebeurd
  • Meer schade claimen dan de werkelijke schade
  • Een valse naam- en/of adresgegevens opgeven

In deze gevallen hebben we, afhankelijk van de zaak, de schade niet uitgekeerd of schades terug laten betalen. We hebben extra gemaakte kosten bij de claimer in rekening gebracht. Vaak is ook door ons de verzekering opgezegd. In een aantal gevallen is de fraude gemeld op de zogenaamde waarschuwingslijst die onder alle verzekeraars bekend is en er is ook regelmatig aangifte gedaan bij de politie.

InShared schadeverslag claims