Ga naar inhoud
Inshared we all benefit

Schadeverslag 1e helft 2025

Het jaar 2025 schiet al weer aardig op. Hoog tijd om u een update te geven over de schades in de 1e helft van dit jaar. Er vallen ons een paar dingen op.

Wat valt ons op

Het mooie is dat bij veel verzekeringen het aantal schades t/m juni ongeveer gelijk is gebleven en soms zelfs een beetje is gedaald ten opzichte van 2024. Maar…..we weten dat in de herfst en winter er vaak juist meer schades worden gemeld. En bij de reisverzekering zijn er natuurlijk juist in de zomermaanden juli en augustus meer schades.

Daarom hangen we de vlag nog niet uit. Dat doen we trouwens helemaal niet als we ook zien dat de bedragen per schade best wel fors zijn gestegen. En dat is wel begrijpelijk, want de kosten van de schadeherstellers, het materiaal maar ook de spullen zelf zijn hoger. Evenveel schades, maar wel duurdere schades is al met al minder mooi nieuws.

De schades per verzekering over de eerste 6 maanden van 2025

Achteruitkijkspiegel (binnenspiegel) van een auto

Autoschade

  • Ruim 1 op de 20 klanten heeft een autoschade gehad waarbij de WA-dekking (voor schade aan anderen) nodig was. En ruim 1 op de 6 klanten met een Allriskdekking claimden een schade aan hun eigen auto. Dat is een klein beetje minder dan in heel 2024
  • Het gemiddelde bedrag per betaalde schade is 8% gestegen.

Woonschades (inboedel & opstal)

  • 1 op de 40 mensen hebben een schade gemeld op hun inboedel. En dat is ongeveer evenveel als in 2024
  • Schade aan de woning zelf (Opstalverzekering) kwam bij 1 op de 20 klanten voor. Omdat er in 2025 tot nu toe minder grote stormen zijn geweest is dat minder dan in 2024
  • De gemiddelde schade aan de inboedel is t/m juni ongeveer 5% duurder. De schades aan de woningen zelf zijn gemiddeld 6% lager uitgevallen.
Drijvende stoel in water
Puppet op een fiets bij paaltje

Fietsschades

  • 1 op de 38 klanten heeft een fietsdiefstal of schade door een poging tot diefstal gemeld op de Fietsverzekering. En dat was in 2024 net zo vaak.
  • Voor schade aan de fiets, die verzekerd is met de Allriskdekking, heeft 1 op de 20 klanten een schade gehad.

Claims Reisverzekering

  • Van de reizigers met een Europadekking heeft 1 op de 71 klanten een schade gemeld
  • Bij de Werelddekking was dat 1 op de 32 klanten
  • En op de annuleringsdekking is door 1 op de 23 klanten geclaimd

Dit zijn natuurlijk ook (nog) minder schades omdat de zomervakantie in juni nog niet was begonnen.

Koffers en reistas
Motorhelm

Motorschades

  • 1 op de 67 klanten heeft een schade gemeld waarbij de WA-dekking van de motor (voor schade aan anderen) nodig was. Dat was in 2024 ongeveer evenveel.
  • En 1 op de 24 klanten met een Allriskdekking claimde een schade aan hun eigen motor. Dat is meer dan in 2024

Naast al deze schades aan spullen zijn er ook letselschades waarvoor we de schade moeten vergoeden. Die uitkeringen zijn hoger geworden.

Naast al deze schades aan spullen zijn er ook letselschades waarvoor we de schade moeten vergoeden. Die uitkeringen zijn hoger geworden.

Soms hebben we twijfels over een claim

Die gaan we dan verder onderzoeken. Als we het idee hebben dat iemand misbruik van onze schadepot probeert te maken, zullen we er alles aan doen om achter de waarheid te komen. Natuurlijk alles in het nette en met hoor- en wederhoor.

Ook in de 1e helft van 2025 hebben we onterechte claims niet uitgekeerd en zo uitkeringen uit de schadepot voorkomen. Dan ging het bijvoorbeeld over:

  • Schades (inbraak, diefstal, brand) die in scène zijn gezet
  • Schade claimen die al vóór de ingangsdatum van de verzekering heeft plaatsgevonden
  • Niet eerlijk of volledig vertellen wat er is gebeurd
  • Meer schade claimen dan de werkelijke schade
  • Een valse naam- en/of adresgegevens opgeven

In deze gevallen hebben we, afhankelijk van de zaak, de schade niet uitgekeerd of schades terug laten betalen. We hebben extra gemaakte kosten bij de claimer in rekening gebracht. Vaak is ook door ons de verzekering opgezegd. In een aantal gevallen is de fraude gemeld op de zogenaamde waarschuwingslijst die onder alle verzekeraars bekend is en er is ook regelmatig aangifte gedaan bij de politie.

InShared schadeverslag claims

De JaarBalans

Iedere klant betaalt premie voor de afgesloten verzekering(en). Het grootste deel, 80%, zetten we apart in onze schadepot om alles wat met schade te maken heeft te kunnen betalen. De rest (20%) gebruiken we voor onze bedrijfsvoering. Na ieder jaar maken we de balans op. Hebben we de premie goed ingeschat om alle schades te dekken? Fijn! Dan hebben we niet te veel in rekening gebracht bij onze klanten en is de schadepot aan het einde van het jaar leeg. Is er geld over van het bedrag wat we hebben gereserveerd voor schade? Dan is dat geen extra winst voor ons, maar geven we dat gewoon weer terug aan iedereen die verzekerd is bij InShared. Dat noemen we de JaarBalans.

Wij zorgen voor scherpe afspraken met onze schadeherstellers, proberen samen met u schade te voorkomen en we handelen schades snel, goed en efficiënt af. Zo houden we de kosten voor het afhandelen van de schades laag.