1. Verandert er iets aan mijn WA- of Beperkt Casco autoverzekering?
Nee, aan de WA- en Beperkt Casco autoverzekering verandert niks. De Directe Schadeafhandeling (DSA) is een service voor verzekerden die blikschade hebben door schuld van iemand anders en hun auto alleen WA of Beperkt Casco verzekerd hebben.
2. Ga ik nu meer premie betalen omdat InShared de schade gaat verhalen?
Nee. Het is een gratis service vanaf 1 juli 2021, die verzekeraars bieden aan verzekerden die schade hebben aan hun eigen auto door schuld van een ander. Daarmee willen ze u helpen.
3. Is de vergoeding hetzelfde als wanneer ik de schade zelf zou verhalen?
Ja, de vergoeding is hetzelfde. Alleen nu krijgt u het direct van ons uitgekeerd en hoeft u niet te wachten op de verzekeraar van de tegenpartij.
4. Wat als ik een aanrijding heb met een onverzekerde of onbekende tegenpartij?
Dan geldt de regeling Directe Schadeafhandeling helaas niet. Maar we kunnen u wel helpen de schade proberen te verhalen bij het Waarborgfonds als:
- u binnen 14 dagen aangifte heeft gedaan
- minimaal 1 getuige kan bevestigen dat de auto onbeschadigd werd achtergelaten, in de tussentijd niet met de auto is gereden en in dezelfde parkeerstand met schade is teruggevonden
- de schade is veroorzaakt door een motorvoertuig (een expert wordt ingeschakeld om dit vast te stellen)
Meld hier de schade en leg stapsgewijs uit om wat voor schade het gaat en wat er gebeurd is. Samen kijken wij of we de schade op het Waarborgfonds kunnen verhalen.
5. Ik heb een Verkeersrechtsbijstandsverzekering. Moet ik die nu opzeggen?
Nee, die is nog steeds verstandig om te hebben. De nieuwe regeling is er namelijk alleen voor blikschade. En niet als u bijvoorbeeld (juridische) hulp nodig heeft bij letselschade of blijvende invaliditeit. Of een aanrijding krijgt met een voertuig met een buitenlands kenteken.
6. Een fietser is tegen mijn auto aangereden. Kan ik het verhalen van de schade ook via InShared laten lopen?
Nee, de regeling geldt voor schade tussen uw auto met andere auto’s of motorvoertuigen (busjes, vrachtwagens, trekkers, motors). U moet de fietser dus zelf aansprakelijk stellen. Als u een Rechtshulp Ongeval heeft, dan kunnen wij u daarbij helpen.
7. Wat is het verschil tussen de nieuwe service Directe Schadeafhandeling en de afhandeling van een schade via een Allriskverzekering?
De Allriskverzekering keert het vastgestelde schadebedrag (dagwaarde of nieuwwaarde) bij een gedekte schade uit op basis van de polisvoorwaarden. Er wordt daarbij niet gekeken wiens schuld het was. De Directe Schadeafhandeling is er alleen voor mensen met een WA- of Beperkt Casco autoverzekering, die blikschade hebben door de schuld van een ander.
8. Ben ik verplicht om mijn auto te laten herstellen bij ABS Autoherstel
Laat u uw auto liever niet repareren bij ABS Autoherstel? Dan kan dat natuurlijk ook! We betalen dan het vastgestelde bedrag direct aan u uit.
9. Geldt de service Directe Schadeafhandeling ook als ik in het buitenland een aanrijding heb?
Nee. Tenzij de ander toevallig ook een Nederlands kenteken heeft.
10. Doen alle verzekeraars mee die bij het Verbond zijn aangesloten?
Ja, deze service is verplicht voor alle leden van het Verbond en de gevolmachtigd agenten waar zij mee samenwerken.
11. Kan ik zelf mijn schade verhalen bij de tegenpartij?
Ja, dat kan. U heeft altijd de mogelijkheid om zelf de schade te verhalen.
12. Wanneer wordt mijn schade bij total loss vergoed?
Het kan zijn dat de schade pas wordt vergoed, nadat u de auto heeft overgedragen aan InShared. Het schadeteam zal u daarover informeren.