Elektrische auto’s: de voor- en nadelen
Elektrische auto’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. En de komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s en elektrische modellen alleen maar verder toe. Nog niet overtuigd? Dit zijn de voor- en nadelen van elektrisch rijden.
De voordelen van elektrische auto’s
Elektrische auto's worden steeds populairder dankzij hun milieuvriendelijkheid en lagere gebruikskosten. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de overgang naar duurzame mobiliteit. Hier zijn de belangrijkste voordelen:
Het is beter voor het milieu
Elektrische auto’s zijn veel schoner dan traditionele auto’s, omdat ze geen cocktail aan milieuvervuilende stoffen uitstoten. Door in een elektrische auto te rijden, draagt u dus een steentje bij aan een beter milieu. Houd wel rekening met de stroom waarmee de auto wordt opgeladen. Hoe groener de stroom, hoe milieuvriendelijker de auto. Sparen voor een paar zonnepanelen en met deze energie de auto opladen, is dus een heel goed idee. De productie en recycling van vooral de accu’s hebben wel impact op het milieu.
Minder onderhoudskosten
Ook fijn: met een elektrische auto heeft u veel lagere onderhoudskosten. Dat heeft alles te maken met de elektromotor. In vergelijking met een verbrandingsmotor heeft een elektromotor veel minder bewegende delen. Hierdoor is de kans op slijtage een stuk kleiner. Of een elektromotor op de lange termijn nog steeds goedkoper is, zal de tijd leren.
Elektrische auto’s zijn fluisterstil
Het vertrouwde ronkende geluid van de traditionele auto wordt geproduceerd door de verbrandingsmotor. Een elektrische auto wordt aangedreven door elektriciteit, wat zorgt voor veel minder geluid. Dat deze milieuvriendelijke wagens fluisterstil zijn, is een voor- én nadeel. Het is lekker rustig voor automobilisten, maar gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Er zijn daarom elektrische auto’s die bij lage snelheden iets meer geluid produceren.
Rijden op elektriciteit is goedkoper
Je gooit de tank vol en bent zo een paar tientjes armer. Met een elektrische auto is dat verleden tijd. Elektriciteit is namelijk goedkoper dan benzine, diesel en LPG. De auto thuis of op het werk opladen, is ongeveer de helft goedkoper dan rijden op reguliere brandstof. Openbare laadpunten zijn wel duurder, ook daar is elektriciteit nog steeds goedkoper dan benzine, diesel of LPG.
Het is fiscaal aantrekkelijk
Elektrische rijders hebben nu een aantal fiscale voordelen. Zo geldt voor elektrische leaseauto’s een bijtelling van 4%, in plaats van de gebruikelijke 22% voor benzine- en dieselauto’s. Ook scheelt het dat u voor elektrische auto’s nu geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) en aanschafbelasting (BPM) hoeft te betalen.
Elektrische auto’s kun je leasen
Het flinke prijskaartje en de onzekere restwaarde, zijn belangrijke argumenten om geen elektrische auto te kopen. Met private lease hoeft u zich daar niet druk om te maken. U betaalt een vast maandbedrag dat is gebaseerd op het aantal kilometers, de contractduur, de prijs en de restwaarde van de auto.
De nadelen van elektrische auto’s
Toch zijn er naast de voordelen ook enkele nadelen verbonden aan elektrische voertuigen (EV's). Hieronder worden de belangrijkste nadelen van elektrische auto's besproken.
Elektrische auto’s zijn duurder
Elektrische auto’s zijn duurder dan auto’s die op fossiele brandstof rijden. Dat je een elektrische bolide niet voor een habbekrats op de kop kunt tikken, is eigenlijk heel logisch. Ze worden nog niet massaal geproduceerd en de accu’s zijn kostbaar. Ook worden er nog maar weinig elektrische auto’s tweedehands aangeboden. Blijft de vraag naar elektrische auto’s stijgen, dan komt hier natuurlijk verandering in.
De actieradius is beperkt
De actieradius van elektrische auto’s wordt steeds beter, maar hij loopt nog wel achter op de traditionele auto. Een elektrische auto haalt gemiddeld tussen de 100 en 500 kilometer met een volle accu. Een benzineauto met een tankinhoud van 50 liter en een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15 heeft bijvoorbeeld een actieradius van 750 kilometer. Dat is nog wel een verschil. De beperkte actieradius kan voor ‘range anxiety’ zorgen: de angst om je bestemming niet te halen. Dat is alles behalve ontspannend rijden.
Elektrisch laden kost tijd
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet. Een plug-in hybride heeft 1 tot 4 uur nodig om de batterij op te laden. Bij het rijden van grotere afstanden vraagt dat dus om het nodige plan- en regelwerk. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer snelladers, hiermee is de batterij binnen een half uur voor 80% opgeladen. Ook zijn er mobiele snelladers verkrijgbaar, waarmee de auto opgeladen kan worden.
Er zijn te weinig oplaadpunten
Het aantal elektrische auto’s neemt sneller toe dan het aantal oplaadpunten. Hierdoor zijn de laadpalen schaars en is het lang niet altijd mogelijk om de accu op te laden. Een eigen laadpaal aanschaffen, is natuurlijk een optie. Reken alleen wel op een bedrag tussen de €600 en €2000, inclusief installatiekosten. Met een elektrische auto op vakantie gaan, kan een uitdaging zijn. In sommige landen is het aantal oplaadpunten nog beperkter dan in Nederland of hebben ze zelfs helemaal geen laadpalen.
Beschikbaarheid van een trekhaak
Niet alle elektrische voertuigen zijn ontworpen om een trekhaak te ondersteunen. De beschikbaarheid van een trekhaak varieert per model en fabrikant. Sommige elektrische auto's zijn ontworpen voor lichtere belasting, terwijl andere juist een goede trekcapaciteit bieden. Veel fabrikanten bieden tegenwoordig optioneel een trekhaak aan voor hun elektrische modellen, zoals Tesla, Audi, Polestar, en Volvo.
Elektrische auto's kunnen geschikt zijn om een trekhaak te installeren en een aanhanger te trekken, maar je moet rekening houden met beperkingen in trekcapaciteit en de impact op de actieradius. Door goed te plannen en de juiste auto te kiezen, kun je probleemloos gebruik maken van een trekhaak op een elektrische auto.
Voorbeelden van elektrische auto's met trekhaakoptie:
- Tesla Model X: Een van de beste elektrische auto's qua trekvermogen, met een maximale trekcapaciteit van 2.250 kg
- Audi e-tron: Kan tot 1.800 kg trekken, wat voldoende is voor middelzware aanhangers of caravans
- Volvo XC40 Recharge: Kan maximaal 1.500 kg trekken
- Polestar 2: Heeft een trekvermogen van 1.500 kg
- Kia EV6: Kan tot 1.600 kg trekken
Het rijdt iets anders
De één vindt rijden in een elektrische auto een wereld van verschil, terwijl de ander er zijn hand niet voor omdraait. Het grote verschil is dat je niet hoeft te schakelen, omdat er geen versnellingen in de auto zitten. Optrekken gaat hierdoor zo soepel, dat je snel te hard rijdt. Ook heeft een elektrische auto knopjes waar je misschien even aan moet wennen. Geen zin om het zelf uit te vogelen? Er worden speciale cursussen aangeboden om elektrisch rijden snel onder de knie te krijgen.
[bron: gaspedaal.nl, milieucentraal.nl, evcompany.eu, gaslicht.com, nrc.nl, rijksoverheid.nl, bovag.nl, autoblog.nl, caravaninformatie.nl]