InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Waarom de meeste elektrische auto’s geen trekhaak hebben

| Door:

Waarom de meeste elektrische auto’s geen trekhaak hebben

Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijk, hebben minder onderhoudskosten en zijn fiscaal aantrekkelijk. Alleen missen deze auto’s iets basaals: een trekhaak.

Hoe onmisbaar een trekhaak is, weet je pas als je hem niet hebt. Ineens kun je voor een appel en ei een caravan overkopen, vraagt een vriend of je een bank wilt helpen verhuizen en wil je die spiksplinternieuwe mountainbike meenemen naar het bos. Ben je de eigenaar van een elektrische bolide, dan kun je dit allemaal vergeten. De meeste elektrische auto’s hebben namelijk niet zo’n handige trekhaak. Ook is één laten monteren meestal geen optie. Hoe zit dat?

4 redenen dat elektrische auto’s meestal geen trekhaak hebben

1. De accu zit in de weg

De accu is één van de kostbaarste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Bij het monteren van een trekhaak zit hij alleen erg in de weg. Het grote risico is dat de accu tijdens de montage beschadigd raakt, waardoor er gevaarlijke stoffen kunnen lekken of er zelfs brand ontstaat. Bij een ongeluk kan de trekhaak ook impact hebben op de accu. Heel gevaarlijk!

2. De actieradius wordt beperkt

De meeste elektrische auto’s halen met een volle accu tussen de 100 en 500 kilometer. Ook al wordt de actieradius van elektrische bolides steeds beter, autoproducenten zijn toch huiverig dat het trekken van een caravan, fietsendrager of aanhanger het bereik flink beperkt. Dan wordt rijden in een elektrische auto een stuk minder aantrekkelijk.

3. De auto wordt te zwaar

Elektrische auto’s zijn door de zware accu geen lichtgewicht. Hang je achter de auto een caravan, vouwwagen, aanhangwagen of paardentrailer, dan wordt het helemaal een log bakbeest. De remweg wordt hierdoor alleen maar langer.

3. De koelcapaciteit van de accu en motor kan het niet aan

Rijd je op een zomerse dag met de caravan een berg op, dan is de kans groot dat de koelcapaciteit van de accu en motor het niet aan kan. De auto wordt dan te zwaar belast.

4. Er zijn genoeg auto’s met trekhaak te koop

Voor de meeste autofabrikanten is de elektrische auto een bijproduct. Ze hebben genoeg auto’s in het assortiment met een verbrandingsmotor én trekhaak. De noodzaak om een elektrische auto met trekhaak te ontwikkelen, is er daardoor niet. Voor caravanliefhebbers is immers keus genoeg.

Deze elektrische auto’s hebben wél een trekhaak

Het goede nieuws is dat er steeds meer elektrische auto’s met trekhaak op de markt komen. Deze auto’s zijn nu al te koop:

  • Jaguar I-Pace (maximaal 750 kilo)
  • Mercedes-Benz EQC (maximaal 1800 kilo)
  • Tesla Model X (maximaal 2.268 kilo)
  • Audi e-tron (maximaal 1.800 kilo)
  • Kia e-Niro (maximaal 75 kilo, alleen geschikt voor speciale fietsendragers)
  • Tesla Model 3 (maximaal 910 kilo)

Uw caravan verzekeren tegen diefstal, schade en hagel? Dan komt onze Caravanverzekering als geroepen. Bereken nu uw premie.

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit