InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

E10 brandstof: wat iedere automobilist moet weten

| Door:

E10 brandstof: wat iedere automobilist moet weten

Vanaf 1 oktober 2019 staat bij tankstations E10 op het ‘menu’. Wij zetten de belangrijkste feiten over deze nieuwe brandstof voor u op een rij.

Het verschil tussen Euro 95 en E10 is klein

E10 is benzine met maximaal 10% bio-ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 voor het maximale percentage dat bijgemengd is. Aan Euro 95 (E5) is maximaal 5% bio-ethanol toegevoegd. Het verschil tussen de brandstoffen is dus klein. Bio-ethanol wordt gewonnen uit planten als suikerriet en zorgt voor minder CO2 uitstoot dan benzine. Daarom is ervoor gekozen om Euro 95 te vervangen door E10. Een kleine stap richting een groenere toekomst.

Niet alle auto’s kunnen tegen E10

Ongeveer 5 tot 10% van de auto’s – zo’n 600.000 stuks – wordt niet blij van E10. De brandstofleidingen, de brandstofpomp en de motor kunnen hier op de lange termijn door beschadigen. Een handige vuistregel is dat alle auto’s van na 2000 kunnen rijden op E10. Liever het zekere voor het onzekere nemen? Check dan op deze website of uw bolide tegen E10 kan.

Ook voor motorrijders is het opletten geblazen

Motorrijders moeten ook opletten waarmee ze de tank vullen. Heeft een motorfiets ouderwetse carburateurs, dan kan bio-ethanol schade veroorzaken. De stof lost de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor er kans is op lekkage. Ook onbeschermde aluminium delen kunnen door ethanol beschadigen. Kijk daarom voor het tanken van E10 in de handleiding van uw motor of vraag het even na bij de garage.

Sommige kleine tankstations verkopen geen E10

Vanaf 1 oktober 2019 staat bij 80 tot 90% van de tankstations E10 op het ‘menu’. Alleen kleine(re) tankstations, die maar één benzinesoort aanbieden, mogen zelf kiezen of ze voor E10 gaan of een andere benzine. Wanneer tankstations meerdere benzinesoorten aanbieden, moet uit minimaal de helft van de vulpistolen E10 stromen.

Het prijsverschil is verwaarloosbaar

Dat u voortaan de tank met E10 volgooit, merkt u waarschijnlijk niet aan uw portemonnee. Het prijsverschil tussen E10 en Euro 95 is verwaarloosbaar. Is uw auto niet geschikt voor E10, dan merkt u wél het verschil. U moet de tank dan volgooien met premiumbenzine als V-Power of BP Ultimate. Hier betaalt u per liter al snel zo’n 6 cent meer voor.

In veel landen is E10 al ingeburgerd

Voor wie graag met de auto op vakantie gaat, is E10 waarschijnlijk niet nieuw. In België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg kunt u hier de tank al een tijd mee vullen. In Frankrijk schijnt bijna de helft van de benzinerijders op E10 te rijden en bij onze zuiderburen 8 op de 10.

Heeft u de verkeerde brandstof getankt? Geen paniek! Lees hier wat u moet doen.

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit