InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Lange autorit? Zo blijft u wakker achter het stuur

| Door:

Lange autorit? Zo blijft u wakker achter het stuur

Tijdens een lange autorit is één ding onvermijdelijk: het gevreesde inkakmoment. Lijkt onschuldig, maar is het niet. Moe autorijden is namelijk net zo gevaarlijk als rijden met een slok op.

Vermoeide automobilisten reageren langzamer op prikkels, hebben meer moeite met koers houden en maken minder gebruik van de spiegels waardoor ze een slechter overzicht hebben. Kortom: ze zijn een gevaar op de weg. Uit cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bleek dan ook dat bij 10 tot 15% van de verkeersongevallen de bestuurders moe waren.

Herken slaperigheid achter het stuur

Het lastige van vermoeidheid is dat het je ineens kan overvallen. Je stapt zo fit als een hoentje in de auto en na een kilometer of 100 begin je plotseling te knikkebollen. Of je reed zonder moeite naar Zuid-Frankrijk, maar wordt op de terugweg overvallen door zware oogleden. Let tijdens het autorijden daarom op de volgende signalen* en grijp op tijd in:

  • Meer geknipper met uw ogen
  • Geen regelmatige snelheid aanhouden
  • Gapen
  • Dagdromen waardoor u een deel van de weg vergeet
  • Onsamenhangende gedachten
  • Zware oogleden
  • Moeite met concentreren

*Vermoeidheid uit zich bij iedereen natuurlijk anders. De beste raadgever is en blijft uw lichaam.

Powernap op de parkeerplaats

Een blikje energiedrink achterover klokken of de muziek op standje keihard zetten, helpt niet als u zit te knikkebollen achter het stuur. Misschien kikkert u er even van op, maar na een paar kilometer komt het inkakmoment dubbel zo hard terug. Wat wél werkt, is een powernap. Zoek de dichtstbijzijnde parkeerplaats en sluit uw ogen voor maximaal een kwartier. Niet langer, want anders komt u in een diepere slaap terecht en wordt u juist moe en duf wakker. Liever door blijven rijden? Wissel dan met een andere bestuurder en doe een powernap op de bijrijdersstoel.

Fris en veilig op uw eindbestemming – 7 tips

Lange autorit voor de boeg? Met deze tips komt u fris en veilig op uw eindbestemming:

  1. Hou de auto koel. In een koele auto wordt u minder snel slaperig. Zet de airco maximaal 5 graden lager dan de buitentemperatuur. Anders moet [de airco](link artikel airco] te hard werken en is het temperatuurverschil te groot als u uitstapt.
  2. Neem genoeg pauzes. Een inkoppertje, maar wel een hele belangrijke. Neem na elke 2 uur rijden een pauze van 15 minuten. Gebruik deze tijd om een frisse neus te halen en uw benen te strekken.
  3. Zorg voor een bijrijder. Niet alleen gezellig, maar ook ideaal. Door af en toe te wisselen, is een lange autorit een stuk minder zwaar.
  4. Neem licht verteerbare maaltijden mee. Een volle maag maakt slaperig en vergroot de kans op wagenziekte. Neem daarom belegde broodjes, noten en rauwkost mee voor onderweg.
  5. Vergeet uw zonnebril niet. Door fel licht worden uw ogen eerder moe. Zonnebril op dus!
  6. Hou rekening met uw biologische klok. Vertrek als het kan op een tijd dat u gewend bent te rijden. Dus niet midden in de nacht of extreem vroeg in de ochtend.
  7. Verplaats slapende passagiers naar de achterbank. Zien slapen, doet slapen. Een slapende bijrijder kan dus beter verder tukken op de achterbank.

Geld besparen op uw autovakantie? [Deze tips komen dan als geroepen.]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit