InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

De grootste fabels over elektrisch rijden

| Door:

De grootste fabels over elektrisch rijden

Elektrische auto’s zijn niet meer uit straatbeeld weg te denken. Toch doen er nog genoeg broodje-aapverhalen de ronde over deze moderne auto’s. De hoogste tijd om deze fabels uit de wereld te werken dus!

Elektrisch auto’s zijn niet milieuvriendelijker

Het is een feit dat elektrisch rijden milieuvriendelijker is dan rijden met een benzine- of dieselauto. Brandstofauto’s blazen vervuilende stoffen als CO2 en fijnstof de lucht in, volledig elektrische auto’s niet. Het produceren en recyclen van de accu is alleen geen milieuvriendelijk klusje. Volgens TNO wordt bij de productie 9 ton aan CO2 uitgestoten. In vergelijking met de uitstoot van een brandstofauto is dit een peulenschil. LPG-, diesel- en benzineslurpers stoten 50 tot 53 ton (!) schadelijke stoffen uit. Ook iets om rekening mee te houden: de stroom waarmee de accu wordt opgeladen. Door vuile stroom te tanken, stoot de auto ongemerkt toch CO2 uit. Groene stroom is de milieuvriendelijkste keus.

De accu opladen duurt altijd een eeuwigheid

Wie in een elektrische auto rijdt, stopt ineens (bijna) nooit meer bij een tankstation. Daar gaat de koffiestop, het bifi-worstje voor onderweg en het vliegensvlugge tanken. Dat het opladen van de accu langer duurt dan de tank volgooien, is niet te ontkennen. Thuis, aan een gewoon stopcontact, duurt het al snel 8 uur. Bij een oplaadpunt kost het zo’n 1 à 2 uur. Met een snellaadpaal is het klusje binnen een half uur gepiept. De accu opladen hoeft dus geen eeuwigheid te duren. Wel vraagt het om iets meer plan- en regelwerk.

De actieradius is drie keer niks

Bij de eerste elektrische auto’s was de actieradius een lachertje. Nu haalt een elektrische auto gemiddeld tussen de 100 en 500 kilometer met een volle accu. Als je bedenkt dat de gemiddelde automobilist nog geen 50 kilometer per dag rijdt, is dat een prima afstand. Helemaal nu er meer en meer openbare laadpalen zijn.

De accu van elektrische auto’s gaat kort mee

De kwaliteit van de accu neemt bij iedere oplaadcyclus af. Net zoals bij de accu van een smartphone en laptop. Maar dat betekent niet dat de accu van een elektrische auto binnen no time aan vervanging toe is. Fabrikanten van elektrische auto’s zijn wettelijk verplicht om 8 jaar of 160.000 km garantie te geven op het accupakket. Steeds meer autofabrikanten doen daar een flinke schep bovenop en geven levenslange garantie.

Snelladen is slecht voor de accu

Snelladen is een uitkomst voor elektrische rijders met weinig geduld. Dankzij deze uitvinding is de accu binnen een half uur opgeladen. Dat scheelt weer duimendraaien. Gelukkig is het een fabel dat snelladen slecht voor de accu is. Om eventuele schadelijke effecten te voorkomen, hebben autofabrikanten maatregelen getroffen. Tijdens het laden wordt de temperatuur van de accu continu gemeten. Wordt de accu toch te warm? Dan wordt het laadvermogen automatisch verminderd. Het is wel verstandig om in het instructieboekje te checken of de auto geschikt is voor snelladen.

Een elektrische auto hoeft minder vaak APK gekeurd te worden

De onderhoudskosten van een elektrische auto liggen lager dan van een brandstofauto. Een elektromotor heeft minder bewegende delen dan een verbrandingsmotor en slijt hierdoor minder snel. Dat betekent alleen niet dat een elektrische bolide de APK-keuring ontloopt. Bij de APK wordt namelijk niet alleen naar de aandrijflijn gekeken, maar ook naar de verlichting, banden en remmen. Hierin verschillen elektrische auto’s en brandstofauto’s bijna niets.

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit