Slim: uw auto voorbereiden op de APK-keuring

Laatst gewijzigd op: 1 december 2023

Goede voorbereiding is het halve werk. Ook als het gaat om een APK-keuring. Met deze tips voorkomt u dat uw auto bij de APK wordt afgekeurd op de punten waar u zelf makkelijk iets aan kunt doen.

Slim: uw auto voorbereiden op de APK-keuring

Waarom worden auto’s APK gekeurd?

Elk jaar worden er ongeveer 6,7 miljoen Algemene Periodieke Keuringen in Nederland gedaan. De APK-keuring is als een tandartsafspraak voor auto’s. Met deze keuring wordt er gekeken of uw bolide aan de wettelijke veiligheids- en milieueisen voldoet en of hij goed is geregistreerd in het kentekenregister. Zonder geldig APK-keuringsbewijs bent u niet verzekerd en loopt u risico op een flinke boete. Door een APK-keuring weet u dus zeker dat u met een veilige auto de weg opgaat. Al blijft het natuurlijk altijd een momentopname.

Hoe vaak moet ik mijn auto APK laten keuren?

Is uw favoriete voertuig nog nooit gekeurd? Kijk dan in het APK-keuringsschema van de RDW wanneer uw auto voor het eerst gekeurd moet worden. Is uw bolide al eerder gekeurd? Dan kunt u met deze kentekencheck de vervaldatum van de APK vinden. Deze datum staat ook op uw APK-keuringsrapport. Voor deze datum moet uw bolide gekeurd zijn. Als u uw auto liever niet op het laatste moment laat keuren, kunt u 2 maanden vóór de vervaldatum al een afspraak maken.

Boete voor verlopen APK

Laat u uw auto niet op tijd keuren, dan krijgt u automatisch een boete van €140 van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Deze boete ontvangt u ook als uw auto niet op de openbare weg rijdt.

Kun je een APK-keuring uitstellen?

Soms is de timing van een APK-keuring wel erg beroerd. Als u bijvoorbeeld net een grote aankoop heeft gedaan en zeker weet dat u na de keuring met dure reparaties te maken krijgt. Helaas is het niet mogelijk om de APK-keuring uit te stellen. Wel kunt u ervoor kiezen om het kentekenbewijs te laten schorsen op het postkantoor. U bent dan niet verplicht om uw auto te laten keuren, maar u mag in die periode ook niet rijden. Het is dan zelfs niet toegestaan om uw bolide op de openbare weg te parkeren. Zodra de schorsing afloopt, moet u uw auto alsnog laten keuren.

Moeten elektrische auto’s even vaak door de APK?

Ja, ondanks dat de onderhoudskosten van elektrische auto’s lager zijn, moeten ze even vaak door de APK als ‘gewone’ auto’s. De APK richt zich namelijk niet alleen op de aandrijflijn, maar ook op de banden, remmen en verlichting van de auto. Een elektrische auto verschilt daarin niet van benzine- of dieselauto.

Zo vindt u een betrouwbare garage voor een APK-keuring

Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat veel garages sjoemelen bij de APK-keuring. De bond liet 12 auto’s keuren bij 11 verschillende garages. Het resultaat: veel dure en onnodige reparaties. Hoe vind je een garage die wél betrouwbaar is? Deze tips helpen: Beter is het om niet tot het laatste moment te wachten met de APK. U heeft dan – mocht het nodig zijn – tijd voor een second opinion. Zo’n herkeuring kost bij de RDW € 46. Is uw auto onterecht goed- of afgekeurd? Dan krijgt u dit geld terug. Een APK-keuring bij een merkdealer is vaak iets goedkoper dan een keuring bij een onafhankelijke garage, bleek uit onderzoek in opdracht van brancheorganisatie Bovag. Dit komt doordat veel onderhoudsbeurten bij de merkdealer tegen standaardprijzen worden gedaan. Houd er wel rekening mee dat dealers vaker gebruik maken van standaardprocedures. Rijdt u in een oud barrel, dan bent u waarschijnlijk goedkoper uit bij een onafhankelijke dealer. Een auto op leeftijd zit vaak net wat anders in elkaar dan een gloednieuw exemplaar. Een specialistische hand is dan mooi meegenomen. Vraag bij familie en vrienden na of ze tevreden zijn over de garage waar ze hun bolide laten keuren, doe online onderzoek en kijk altijd of een garage een RDW APK-vignet heeft.

APK-afkeurpunten: hier worden de meeste auto’s op afgekeurd

‘Waar kijken ze naar bij een APK?’, vraagt u zich misschien af. Op de volgende punten worden auto’s vaak afgekeurd:

  • Te lage bandenspanning
  • Remproblemen
  • Beschadigde ruitenwissers
  • Banden met te weinig profiel
  • Een lek in de uitlaat
  • De leeftijd van de auto
  • Een te grote uitstoot van uitlaatgassen
  • Verkeerde registratie van de auto (kilometerstand, identificatienummer, voertuigbewijs en brandstof)

Voorbereiden op de APK-keuring – 7 tips

Soms is het slim om vóór de APK-keuring reparaties aan uw auto te laten uitvoeren, zodat uw bolide zonder problemen door de keuring komt en u kunt besparen op de onderhoudskosten aan uw auto. Op alles voorbereiden is natuurlijk onmogelijk. De APK wordt niet voor niks door professionals gedaan. Ook bij een auto is de eerste indruk belangrijk. Maak daarom uw auto voor de APK-keuring altijd goed schoon. Klop de automatten buiten uit, verwijder roestvlekken van de velgen en geef de ramen een stevige boenbeurt. Hier vindt u de beste schoonmaaktips voor een blinkende bolide. Het oliepeil controleren en bijvullen is een klusje dat veel mensen uitbesteden. Zonde, want het is veel makkelijker dan het lijkt. Het enige wat u hiervoor nodig heeft, is een fles motorolie en een peilstok. Heeft u 2 linkerhanden? Dan komen deze tips als geroepen. Laat u het oliepeil bij de garage bijvullen, dan bent u extra geld kwijt. Test de koplampen, de achteruitrijlichten, remlichten, richtingaanwijzers en de kentekenplaatverlichting. Bij sommige auto’s zijn de lampen makkelijk zelf te vervangen. Controleer de banden en de velgen op beschadigingen en meet de bandenspanning bij een tankstation. Check ook meteen de profieldiepte in de hoofdgroeven van de banden. Dat zijn de groeven in het midden van de band. De profieldiepte moet minimaal 1,6 millimeter zijn. Dat kunt u meten met een speciaal profieldieptemetertje of met de Tread Wear Indicator op de band. In deze video wordt alles over deze speciale slijtage-indicator uitgelegd. Kijk of de reservoirs met koel- en ruitenwisservloeistof nog vol zijn en zo niet, vul ze dan even bij. Zet de ruitensproeier aan en kijk of de ruitenwissers dan vanzelf werken. Goed om te weten: ruitenwissers die strepen trekken, worden bij de APK altijd vervangen. Zelf de uitlaat repareren of vervangen, is lastig. Wat u wel kunt doen, is de motor laten draaien en goed luisteren of er geen ongewone geluiden uit de uitlaat komen. Dat kan namelijk betekenen dat ‘ie lek is. Slim om te laten repareren voor de keuring. Alle deuren moeten goed openen en sluiten. Zowel van binnen als van buiten. Hetzelfde geldt voor de motorkap en de kofferklep.

Hoeveel kost een APK-keuring?

Er is geen vaste prijs voor een APK-keuring. Het kan deel uitmaken van een onderhoudsbeurt of apart worden uitgevoerd. De prijzen voor een aparte keuring lopen uiteen van €19 tot €63. Meestal bent u rond de €35 kwijt. Combineer als het even kan de keuring met een onderhoudsbeurt.

Is het slim om de keuring uit te laten voeren door een prijsstunter?

Garages stunten vaak met de prijs van een APK-keuring. Een keuring door een prijsstunter hoeft geen kat in de zak te zijn, want de RDW controleert regelmatig de kwaliteit van de keuringen. Houd er wel rekening mee dat de lage prijs soms wordt misbruikt om mensen binnen te halen voor aanvullende onderhouds- of reparatiewerkzaamheden. Dit kun u voorkomen door af te spreken dat reparaties eerst moeten worden overlegd voordat ze worden uitgevoerd. Zo komt u niet ineens voor (dure) verrassingen te staan.

Hoe lang duurt een APK-keuring?

De APK-keuring neemt meestal een half uur tot een uur in beslag. Mocht het toch langer duren, dan hoeft u niet wortel te schieten bij de garage. Meestal krijgt u dan een leenauto mee. De APK-keuring van uw auto kan ook onderdeel zijn van een steekproef van de RDW. Hier moet u verplicht aan meewerken. Door middel van steekproeven controleren ze of de APK-keuringen goed zijn uitgevoerd. De APK-keuring kan dan 2 uur extra duren.

Wat moet je meenemen naar een APK-keuring?

Voordat u uw auto laat keuren, hoeft u niet als een kip zonder kop te zoeken naar belangrijke papieren. Het enige wat u mee moet nemen, is uw auto. Het belangrijkste identificatiemiddel is het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat. Sinds 2010 heeft u niet meer deel 1 van het kentekenbewijs nodig voor de APK-keuring.

APK combineren met een onderhoudsbeurt

Het is slim om een APK-keuring met een onderhoudsbeurt te combineren. Vaak wordt de auto dan uitgebreider bekeken, zonder dat het veel arbeidsuren kost. En omdat uw scheurijzer dan toch al bij de garage staat, scheelt het u ook nog eens tijd. Bij sommige garages is de APK gratis bij een grote onderhoudsbeurt. Het is altijd een goed idee om dit even na te vragen.

Moet je het APK-keuringsrapport altijd bij je hebben?

Nee, in Nederland zijn automobilisten niet verplicht om het APK-keuringsrapport bij zich te hebben. Gaat u naar het buitenland, dan is het wel verstandig om hem mee te nemen. In sommige landen moet u het keuringsrapport namelijk kunnen laten zien. En goed om te onthouden: als u uw auto verkoopt, moet u het keuringsrapport aan de nieuwe eigenaar geven.

Wat moet je doen als je auto is afgekeurd?

Is uw auto tijdens de APK-keuring afgekeurd? Raak dan vooral niet in paniek. Als uw auto niet door de keuring komt, krijgt u een keuringsrapport en heeft u 2 maanden de tijd om uw auto te laten repareren. In de tussentijd mag u niet met uw bolide rijden. Als uw auto gerepareerd is, kunt u hem laten keuren. Is hij niet binnen 2 maanden goedgekeurd? Dan krijgt u een boete. Goed om te weten: als u met een afgekeurde auto een ongeval veroorzaakt, wordt deze schade meestal niet vergoed door de verzekeraar. Het ongeluk kan namelijk veroorzaakt zijn door een defect aan uw auto. Heeft u het idee dat er gesjoemeld is met de APK-keuring? Vraag dan een second opinion aan bij een andere garage.

Wat als repareren geen zin meer heeft?

Soms heeft de auto laten repareren (bijna) geen zin meer. Als er op het keuringsrapport een waslijst van reparaties staat die u handen met geld kosten bijvoorbeeld. Ziet u het nut van de reparaties niet? Ruil uw auto dan in of breng hem naar de sloop.

APK-keuringsrapport kwijt? Dit moet u doen

Zelfs als u geen grote sloddervos bent, kan het keuringsrapport ineens achter de muziek aan zijn. Gelukkig is het een makkie om een kopie aan te vragen. Hiervoor bent u bij een RDW-keuringsstation of een RDW-klantenbalie aan het juiste adres. Voor €16 heeft u er zo weer één in de pocket. Het keuringsrapport heeft u ook nodig wanneer u de auto gaat verkopen.

APK-keuring strenger voor dieselauto’s

Per 2021 wordt de APK-keuring voor dieselauto’s strenger, omdat er kritischer naar de roetmeting gekeken wordt. De keurmeester gebruikt een speciale roetdeeltjesteller om de uitstoot van fijnstof te meten. Stoot uw auto te veel fijnstof uit? Dan wordt hij afgekeurd en komt uw bolide niet door de APK. Is het roetfilter nieuw of goed schoongemaakt, dan is de kans groot dat u wél door de APK komt. De aanschaf of schoonmaak van zo’n filter is alleen niet gratis. Voor het laten reinigen bent u tussen de €200 en €400 kwijt. Een nieuw roetfilter kost al snel tussen de €1000 en €1500.

Wanneer is mijn auto vrijgesteld van de APK?

Bent u de trotse eigenaar van een oldtimer? Dan is uw auto vrijgesteld van de APK-keuring. Auto’s die 50 jaar of ouder zijn, hoeven niet meer gekeurd te worden. De oldtimerbelangenvereniging FEHAC heeft zich hier jaren hard voor gemaakt. Oldtimers zijn vrijgesteld omdat ze meestal goed worden onderhouden en er maar weinig mee gereden wordt. Ook hebben APK-keurmeesters vaak weinig kennis van deze oude auto’s. Op dit moment telt Nederland meer dan 155.000 voertuigen die ouder zijn dan 50 jaar. [bron: raivereniging.nl, rdw.nl, autoblog.nl, businessinsider.nl, ad.nl]

Wat voor slimme tips zoekt u?