Checklist: zijn uw banden aan vervanging toe?

Laatst gewijzigd op: 1 april 2019

We geven toe: autobanden zijn niet de leukste dingen om geld aan uit te geven. Maar ze zijn wel één van de belangrijkste onderdelen van uw auto. Dankzij deze checklist weet u wanneer het tijd is voor een spiksplinternieuwe set.

Checklist: zijn uw banden aan vervanging toe?

Bijna 9 op de 10 Nederlanders weet niet wanneer autobanden aan vervanging toe zijn, bleek uit onderzoek van BOVAG. De meeste automobilisten denken dat ze langer op banden kunnen rijden dan wettelijk is toegestaan. Tijd om daar verandering in te brengen! Gebruik deze checklist om te kijken of uw banden rijp zijn voor de kliko*. Kunt u één of meer vakjes aanvinken? Maak dan een afspraak bij een bandenspecialist.

Tijd voor nieuwe autobanden? – Checklist

Dat het profiel van banden slijt, daar is helaas helemaal niets aan te doen. Vergelijk het met de zolen van uw favoriete schoenen. Vroeg of laat zijn die ook aan vervanging toe. Om veilig te rijden, is het profiel van uw banden alleen heel belangrijk. Het zorgt namelijk voor grip op de weg en een goede afvoer van water. Banden zijn wettelijk aan vervanging toe als de profieldiepte minder dan 1,6 millimeter is. Wel wordt vaak aangeraden om iets eerder (bij een diepte van 2 mm) een nieuwe set onder de auto te monteren. Winterbanden zijn bij 4 millimeter afgeschreven. De profieldiepte kunt u zelf checken met een speciale profieldieptemeter of door naar de Tread Wear Indicator te kijken op de zijkanten van de banden. Na een jaar of 10 zijn de meeste banden aan het eind van hun latijn. Milieu Centraal raadt aan om banden van 6 jaar of ouder ieder jaar te laten testen door een bandenspecialist. Gelukkig hoeft u niet te onthouden wanneer het tijd is voor een nieuwe set. Op de zijkant van de band vindt u een zogenaamde DOT-code. De eerste 2 getallen staan voor de week waarin de band is geproduceerd en de laatste 2 voor het jaar. Stel er staat ‘5018’ dan is de band in de 50ste week van 2018 gemaakt. Handig! Nog iets dat slijt: het rubber van de banden. Als de banden al een paar jaar onder uw auto zitten of als u veel rijdt, kan het rubber uitdrogen. Warm weer kan dit proces nog een stukje versnellen. In uitgedroogd rubber ontstaan vaak scheuren aan de zijkant van de band. Kijk en voel dus of het rubber nog in topconditie is. Scheuren, krassen en uitstulpingen maken een band er niet veiliger op. U krijgt ze meestal door het rijden tegen een stoeprand of door een put in het wegdek. Zijn uw banden niet meer puntgaaf? Dan is het slim om er een expert naar te laten kijken. Door deze beschadigingen wordt de band namelijk minder stevig en kunt u zelfs een klapband krijgen. Dat een lekke band altijd opgelapt of vervangen moet worden, is natuurlijk vanzelfsprekend. Dat banden slijten, is een feit. Gelukkig heeft u wel invloed op hoe snel ze slijten. 3 slimme tips:

  • Meet iedere 2 maanden de bandenspanning. Banden moet niet te zacht en ook niet te hard zijn, anders slijten ze eerder. Bij een te hoge bandenspanning slijt het middengedeelte van de band snel en bij een lage bandenspanning de buitenranden. Door de bandenspanning elke 2 maanden te meten, weet u zeker dat dat wel snor zit. Rijden op banden met de juiste spanning, is ook nog eens veiliger en beter voor het milieu.
  • Rij niet te hard. Snel optrekken en hard remmen zorgt voor meer wrijvingsenergie en dus meer slijtage. Een makkelijke manier om bandenslijtage te voorkomen, is dus door niet te hard te rijden. Eitje!
  • Investeer in zomer- en winterbanden. In de zomer op winterbanden rijden is niet alleen gevaarlijk, maar ook niet goed voor uw portemonnee. Winterbanden slijten namelijk een stuk sneller in de zomer. Hetzelfde geldt voor op zomerbanden rijden in de winter. Schaf dus liever een set speciaal voor de zomer en winter aan. *Van een deel van het bandenrubber worden korrels gemaakt voor tegels en sportvloeren. Echt in de kliko verdwijnen versleten banden dus niet.

Wat voor slimme tips zoekt u?