Actieradius vergroten? Tips elektrische rijders

Laatst gewijzigd op: 29 juli 2021

De actieradius van elektrische auto’s is voor veel mensen nog een struikelblok. Want wat als je onderweg een lege accu hebt? Met deze tips is dat een zorg minder.

Actieradius vergroten? Tips elektrische rijders

De beperkte actieradius van elektrische auto’s zorgt bij sommige mensen voor range anxiety: de angst om uw bestemming niet te halen. Niet gek, want de actieradius van elektrische bolides loopt nog steeds achter op traditionele auto’s. Een elektrische auto haalt gemiddeld tussen de 100 en 500 kilometer met een volle accu. Een benzineauto met een tankinhoud van 50 liter en een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15 heeft een actieradius van 750 kilometer. Een flink verschil dus. Gelukkig zijn er een aantal dingen die u kunt doen om langer te rijden met een volle accu.

De actieradius van een elektrische auto vergroten – 9 tips

De actieradius verschilt per automerk en model. Staat u op het punt om een (nieuwe) elektrische auto te kopen? Kies dan voor een gestroomlijnde, kleine auto met een grote accu. Deze verbruikt minder energie dan een rechthoekig bakbeest. Even op internet speuren naar welke elektrische auto’s die nu te koop zijn de grootste actieradius hebben, is ook een goed idee. Te hard rijden is nergens goed voor. Ook niet voor de actieradius van uw bolide. Verlaag uw tempo van 130 kilometer per uur naar 100 of zelfs 90 kilometer per uur. U bent dan wel iets langer onderweg, maar de accu gaat ook langer mee. Moet u grote stukken afleggen, dan bent u misschien zelfs eerder op uw bestemming. Het opladen van uw auto kost namelijk veel tijd. Cruise control is een geweldige uitvinding. Met dit vernuftige snufje rijdt u veiliger, comfortabeler en bespaart u stroom. Cruise control helpt u zo zuinig mogelijk met de stroomvoorraad om te springen, wat de actieradius natuurlijk ten goede komt. Gebruik de cruise control niet bij extreme weersomstandigheden zoals sneeuw, gladheid en flinke regen. U heeft meer controle over uw lieveling op wielen als u zelf het gas regelt. We blijven het maar herhalen: de bandenspanning van uw auto is heel belangrijk. Checkt u regelmatig de spanning van uw banden bij een tankstation of garage, dan rijdt u veiliger, gaan uw banden langer mee en bespaart u energie. Het advies is om iedere 2 maanden de bandenspanning even te meten. Wat de juiste bandenspanning is, leest u in het instructieboekje van uw auto, op een sticker in het portier, op de tankdop of onder de zonneklep. Sommige kofferbakken liggen vol spullen die misschien ooit van pas komen. Van een paraplu tot een picknickkleed en van een oud paar wandelschoenen tot een extra kinderstoeltje. Weet u zeker dat u deze spullen regelmatig nodig heeft? Laat ze dan liggen. Is dat niet het geval? Zoek hier dan een andere opslagplek voor. Deze extra spullen zorgen namelijk voor extra gewicht en dus extra energieverbruik. Wist u dat sommige elektrische auto’s ‘op de motor’ kunnen remmen? Dit wordt ook wel regeneratief remmen genoemd; remenergie die anders verloren gaat, stroomt weer terug naar de accu. Er zijn ook auto’s op de markt met ‘One Pedal Drive’. U heeft dan alleen het gaspedaal nodig bij het remmen en gas geven. De accu van uw elektrische wagen is niet te vergelijken met de tank van een verbrandingsmotor. ‘Hoe voller de batterij, hoe beter’, gaat dan ook niet op. Het schijnt dat de chemische structuur van de accu langer gezond blijft wanneer hij tussen de 20 en 80% is opgeladen. Iets om rekening mee te houden. Rijden in de spits wordt wel een ‘radiuskiller’ genoemd. Omdat u steeds moet stoppen en starten, gebruikt de elektromotor veel kracht. Plan daarom als het even kan uw route zo dat u files kunt vermijden. Van duimendraaien in de auto wordt toch niemand blij. Het is geen hogere wiskunde dat elektrische gadgets veel energie gebruiken. Het advies is daarom simpel: gebruik deze zo min mogelijk. Laat de autoradio uit en gebruik de verwarming en airco alleen als het écht nodig is. Bij sommige elektrische wagens kunt u de auto voorverwarmen of koelen als deze aan de laadpaal staat. Het voordeel is dat u dan de netstroom in plaats van de accu gebruikt en in koele of lekkere warme auto stapt. Goed om te weten: De actieradius is niet constant. Het weer, uw rijstijl en de accukwaliteit en -leeftijd hebben er allemaal invloed op. Net zoals bij benzine- en dieselauto’s.

Elektrische auto opladen langs de snelweg?

Over 5 jaar is het misschien mogelijk om uw elektrische auto op de snelweg op te laden. Onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University zijn namelijk bezig met een uitvinding waarmee bestuurders hun elektrische auto kunnen opladen terwijl ze rijden. Snelwegen krijgen een ‘oplaadrijstrook’, vergelijkbaar met een spitsstrook. Dreigt de accu leeg te raken, dan kunt u op de oplaadrijstrook gaan rijden. De rekening hiervoor krijgt u vervolgens thuisgestuurd. Klinkt ideaal toch? [bron: rtlnieuws.nl, ad.nl, businessinsider.nl]

Wat voor slimme tips zoekt u?