InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Wat iedereen over de airco moet weten

| Door:

Wat iedereen over de airco moet weten

Wat kun je doen tegen een muffe airco? Hoe vaak moet de airco gecheckt worden? En wat betekent een plas water onder de auto? Dit wil iedere automobilist over de airco weten.

De airco kan de auto ook te koud maken

Op een snikhete zomerdag maakt iedereen dankbaar gebruik van de airco. Er is dan weinig zo lekker als een koel briesje terwijl u over de weg sjeest. Draai alleen niet te enthousiast aan de knoppen. Een te groot temperatuurverschil met buiten is voor u en de airco niet fijn. De overgang is dan te groot als u naar buiten gaat en de airco moet te hard werken. Het advies is daarom om de airco maximaal 5 graden lager te zetten dan de buitentemperatuur. Stel dat het buiten 30 graden Celsius is, dan moet het in uw bolide niet kouder dan 25 graden zijn.

De recirculatieknop is handig in een tunnel

De recirculatieknop is een knop die weinig automobilisten gebruiken. Zonde! Vlak voordat u een tunnel ingaat, is het juist een goed idee om deze knop in te drukken. Er wordt dan geen lucht van buiten gebruikt, maar de lucht in de cabine wordt gecirculeerd. Zo krijgt u geen vieze uitlaatgassen binnen. Ook als u de auto op een hete dag snel wilt laten afkoelen, is deze knop een uitkomst. Omdat er geen snikhete lucht van buiten wordt gebruikt, is de auto snel een paar graden koeler.

De airco werkt het beste als u rijdt

Het lijkt slim: de airco aanzetten voordat u vertrekt. Alleen werkt deze truc lang niet zo goed als het lijkt. De compressor, ook wel ‘het hart van de airco’ genoemd, doet het namelijk een stuk beter als u rijdt. Zet de airco daarom pas aan als u rijdt. Dat scheelt tijd, gedoe en brandstof.

Richt de uitstroomopeningen naar boven

Staat de airco te loeien, maar vindt u het alsnog snikheet in de auto? Dan is het slim om naar de uitstroomopeningen van de airco te kijken. Deze moeten naar boven wijzen en niet naar de gezichten van de inzittenden. De lucht stroomt dan het beste door de auto en hete lucht koelt het snelste af. Warmte stijgt namelijk.

Een muffe airco is nergens voor nodig

Ruikt de airco muf? Dan komt dat 9 van de 10 keer door schimmels in de ventilatiekanalen. Deze muffe lucht kunt u voorkomen door de airco zo’n 10 minuten vóórdat u op uw bestemming bent uit te zetten. De verdamper van de airco heeft zo genoeg tijd om op te drogen. Als de airco niet meer te redden lijkt, kunt u hem laten reinigen.

Een plas water onder de auto is geen reden voor paniek

Geen paniek als er een plas water onder auto ligt. Het is meestal gewoon overtollig water. In iedere auto met een loeiende airco ontstaat na een tijdje rijden condens. Via een leiding onder de motor wordt dit water afgevoerd. Het gevolg: een plas water onder de auto. Is het donker van kleur? Dan is er misschien motorolie gelekt en kunt u beter snel naar de garage gaan. Als het groen, geel of roodachtig is, dan is de kans groot dat het koelvloeistof is. Schakel dan Pechhulp in.

Het is verstandig om de airco jaarlijks te laten checken

Om peperdure reparaties en een kapotte airco te voorkomen, is een jaarlijkse check-up een must. In de garage weten ze wanneer de filters aan vervanging toe zijn, wanneer het koudemiddel aangevuld moet worden en de compressor gesmeerd moet worden. Bij bijna alle garages kunt u voor zo’n aircoservicebeurt terecht.

Ook in de winter en herfst is de airco ideaal

Niet alleen op tropische dagen komt de airco als geroepen, maar ook in de herfst en winter. De airco is een ster in de lucht droger maken, waardoor u binnen een paar minuten weer door beslagen ruiten kunt kijken. Het enige wat u hoeft te doen is de airco op de hoogste stand zetten en de blazers op de voorruit richten. Ook voor de airco zelf is het beter als hij het hele jaar af en toe wordt gebruikt. Door de circulatie van het koelmiddel wordt de compressor gesmeerd. De kans op lekkages en reparaties is daardoor kleiner. Mooi meegenomen!

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit