InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

Zo controleert u de belangrijkste vloeistoffen van uw auto

Laatst gewijzigd op: | Door:

Zo controleert u de belangrijkste vloeistoffen van uw auto

Geen zin in pech en torenhoge rekeningen? Controleer dan vandaag nog de 4 belangrijkste vloeistoffen van uw auto. Klein klusje, groot plezier.

1. Motoroliepeil

Regelmatig het motoroliepeil controleren, is een absolute must. Een te laag oliepeil is namelijk schadelijk voor de motor - één van de kostbaarste onderdelen van de auto - en kan er zelfs voor zorgen dat uw bolide plotseling stilstaat. Wacht daarom niet tot het oliedruklampje brandt, maar controleer elke maand het oliepeil.

Stappenplan:

  1. Zet de auto 10 minuten van tevoren op een vlakke ondergrond stil. De olie heeft zo tijd om in het blok naar beneden te lopen. Doet u dit niet, dan loopt u het risico dat u te veel olie bijvult. Hoe vlakker de ondergrond, hoe betrouwbaarder de meting.
  2. Doe de peilstok in de olietank en haal hem er snel weer uit. Zo is de meting het meest betrouwbaar.
  3. Lees de peilstok af. Kijk naar de 2 streepjes op de stok. Als het oliepeil tussen het minimum en maximum zit, is het goed. Staat het oliepeil in de min? Dan moet u ongeveer een halve liter bijvullen. Als het oliepeil boven de max staat, kunt u het beste contact opnemen met uw garage.

Het oliepeil meten, gaat niet altijd goed. Hier staan de meest gemaakte fouten op een rij.

2. Remvloeistof

De naam zegt het al: remvloeistof is belangrijk om goed te kunnen remmen. Af en toe een blik onder de motorkap werpen, is daarom verstandig. In de motorruimte vindt u een reservoir met daarin de remvloeistof. Zit die niet meer op het juiste niveau? Dan kunt u hem zelf bijvullen. Ieder 2 jaar wordt het remvloeistof vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. Wel is het slim om hem in de tussentijd even te checken.

Stappenplan:

  1. Speur naar het remvloeistofreservoir. Die vindt u onder de motorkap, ter hoogte van het rempedaal.
  2. Controleer of bijvullen nodig is. Het peil moet altijd maximaal te zijn.
  3. Kijk in het instructieboekje van uw auto welk remvloeistof u nodig heeft. Voor de meeste auto’s wordt DOT 4 aangeraden, maar het is altijd goed om het even te checken.
  4. Vul de remvloeistof bij vanuit een ongeopende fles.
  5. Houd het peil na het bijvullen een tijdje in de gaten. Is het binnen een week weer gedaald? Dan is een lekkage waarschijnlijk de oorzaak. Het is dan verstandig om bij uw garage aan te kloppen.

3. Koelvloeistof

Koelvloeistof voorkomt dat de motor oververhit raakt. Hij absorbeert de warmte die vrijkomt tijdens de verbranding en verspreidt die via de radiator. Daardoor blijft de motor op de perfecte temperatuur. Een te laag koelvloeistofniveau, kan zorgen voor ernstige schade aan de motor. Dat kost al snel handen vol geld. Aan het oplappen van de motor - ook wel reviseren genoemd – hangt een prijskaartje van €1500 tot €7000. Het advies is daarom om iedere maand de koelvloeistof te controleren

Stappenplan:

  1. Zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat en er een tijd niet mee gereden is. Als de motor warm is, kan de vloeistof met kracht naar buiten komen. De kans op brandwonden is dan groot.
  2. Zoek het koelvloeistofreservoir. U vindt dat meestal links van de motor. Kunt u hem niet vinden? Kijk dan even in het instructieboekje van uw auto.
  3. Kijk naar de streepjes op het vaatje. De vloeistof hoort tussen het minimum en maximum te zitten. Zit hij onder het minimum, dan is het tijd om het bij te vullen.
  4. Vul aan met de juiste vloeistof. In het instructieboekje van uw bolide leest u welk vloeistof geschikt is. Vaak staat het ook onder de vuldop.

4. Ruitensproeivloeistof

Zit er vogelpoep op de ruit, zal je net zien dat het reservoir van de ruitensproeivloeistof leeg is. De ruitenwissers maken de ruit dan niet schoon, maar trekken allemaal strepen. Onhandig! Door regelmatig het niveau van de ruitensproeivloeistof te checken, kunt u dat voorkomen. Goed om te weten: er bestaat een zomer- en een winterversie van ruitensproeivloeistof. De zomerversie is vaak roze of geel van kleur en de winterversie blauw. De winterse variant bevat antivries en kan daardoor ook tegen barre temperaturen.

Stappenplan:

  1. Zoek onder de motorkap naar het reservoir van de ruitensproeivloeistof. Vaak staat op het reservoir een plaatje van een raam met straaltjes water. Onvindbaar? Kijk dan even in het instructieboekje van uw auto.
  2. Vul het reservoir met de winter- of zomerversie van de vloeistof.
  3. Draai de dop er stevig op.

Weet u welke reparaties het duurste zijn aan uw auto? Hier staan ze op een rij.

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit