InShared slogan

De 5 duurste reparaties aan uw auto

Laatst gewijzigd op: 8 november 2023

Een auto is een flinke kostenpost, dat weet iedere automobilist. Helemaal als er aan uw bolide gesleuteld moet worden. Dit zijn de 5 duurste reparaties.

1. De versnellingsbak van uw auto is kapot

Als er een raar geluid uit de automatische versnellingsbak komt, is het verstandig om zo snel mogelijk naar de garage te knorren. Soms kan het probleem opgelost worden door de versnellingsbak te laten doorspoelen. Dat kost tussen de € 250 en € 450. Baat het niet? Dan moet de bak gedemonteerd worden zodat de onderdelen vervangen kunnen worden. Daar hangt een flink prijskaartje aan: reken op € 2.000 tot € 7.500.

2. De motor moet gereviseerd worden

Reviseren is een veelgebruikt woord in de autowereld. Het betekent dat een auto-onderdeel wordt opgeknapt en zo een tweede leven krijgt. Eerst wordt het uit elkaar gehaald, daarna worden alle delen grondig gereinigd en vervolgens worden versleten onderdelen vervangen. Gaat het om het reviseren van de motor, dan kan het zijn dat alleen de rubbers vervangen moet worden. Soms is het een stuk complexer en heeft de motor een nieuwe cilinderkop nodig. Een specialist is daar zo een paar dagen zoet mee. Het reviseren van de motor kan een dure grap of een héle dure grap zijn. Meestal ligt de rekening tussen de € 1.500 en € 7.000.

3. De brandstofpomp moet vervangen worden

De brandstofpomp is verbonden aan de tank en de motor. Een belangrijk onderdeel, want hij zorgt ervoor dat de brandstof vanuit de tank naar de motor gepompt wordt. Door het tanken van verkeerde brandstof of slijtage is de pomp eerder aan vervanging toe. De tank nooit helemaal leegrijden, zorgt dat hij langer meegaat. Is de pomp aan de tank aan vervanging toe? Dan moet u tussen de € 300 en € 660 betalen. Legt de pomp in de motorruimte het lootje, dan is dat een stuk prijziger: € 1.000 tot € 7.500.

4. De koppakking moet vernieuwd worden

Ooit van de koppakking gehoord? Dit is zo’n onderdeel waar u het bestaan pas van weet als hij het niet meer doet. Het is de afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop, een belangrijk deel van de motor. De pakking moet waterdicht zijn zodat de koelvloeistof en de olie zich niet mengen. Als hij lek is, loopt de motor slecht en dat kan zorgen voor schade aan de motor. Het vervangen van dit belangrijke onderdeel is een arbeidsintensieve klus die € 500 tot € 1.200 kost. Als u merkt dat er koelwater uit de auto ontsnapt, ga dan meteen naar de garage. Misschien bent u er dan op tijd bij en kunt een hoge rekening voorkomen.

5. De distributieriem is aan vervanging toe

De motor van uw auto kan niet zonder de distributieriem. Heeft een auto tussen de 100.000 en 150.000 kilometer afgelegd, dan is deze riem rijp voor de prullenbak. Wanneer dat precies is, verschilt per auto. Meestal staat het in het instructieboekje of het onderhoudsschema van uw bolide. Voor het laten vervangen van deze riem heeft u zo’n € 1.000 nodig. [bron: anwb.nl, bovag.nl, autoweek.nl]

Wat voor slimme tips zoekt u?