We moeten niet te naïef over keyless entry denken
Het is een feit dat er steeds meer auto’s met een keyless entry-systeem gestolen worden. Wat betekent dat voor de toekomst? We vroegen het André Bouwman, projectmanager bij Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc).
Hoe makkelijk is het om een auto met keyless entry-systeem te stelen?
André Bouwman, AVc-projectmanager: “Voor criminelen met de juiste mentaliteit én apparatuur is het appeltje-eitje. Op internet koop je de benodigdheden om het keyless entry-syteem van een auto te kraken al voor zo’n €15.000.”
Wat maakt het zo simpel?
“De sleutel van een auto met keyless entry zendt continu een signaal uit. Hij roept als het ware naar de auto: ‘Waar ben je, waar ben je!’ Als de sleutel dichtbij genoeg is, gaat de auto automatisch open. Criminelen kunnen het signaal dat deze slimme sleutel afgeeft op een straal van 5 tot 10 meter opvangen en met een apparaat versterken. Vervolgens sturen ze het signaal naar iemand die in de buurt van de auto staat en kunnen ze hem direct openen. De meeste auto’s hebben tegenwoordig een combinatie van keyless entry en keyless go. Dat wil zeggen dat je zonder sleutel de auto kunt openen en starten en ermee weg kunt rijden. Voor criminelen is het zo wel heel makkelijk om een auto te stelen.”
Wat betekent deze manier van diefstal voor de toekomst?
“Dit is nog maar het begin van de digitale fraude. Er zijn steeds meer criminelen die auto’s met keyless entry digitaal kunnen openen. De volgende stap is misschien wel dat ze de besturing van je auto overnemen of je auto gebruiken als identiteitsdekmantel. Vroeger waren auto’s een doel, nu worden ze een middel. Een middel om drugs te vervoeren of om als crimineel van de radar te verdwijnen. Het is daarom belangrijk dat we niet te naïef over keyless entry denken. We denken dat hacken iets is dat gebeurt bij de buurman, niet bij onszelf. Maar net zoals je met een pincode veilig moet omgaan, moet je dat ook met keyless entry. Wees echt alert.”
Hoe moeten autofabrikanten hierop inspelen?
“Autofabrikanten moeten auto’s zo beveiligen dat criminelen geen kans meer maken. Daar zit alleen een kostenplaatje aan vast. In de autobranche worden keuzes hoofdzakelijk op basis van geld gemaakt. Sommige autofabrikanten, zoals Mercedes Benz en BMW, hebben al een accessoire (bewegingssensor) die het signaal van de sleutel stillegt als je hem niet gebruikt. Als je de sleutel dan op je nachtkastje legt, zendt hij geen signaal uit. Er is ook een aantal automerken waarbij de auto binnen een tiende van een seconde moet reageren op het signaal van de sleutel, anders gaat hij niet open. Natuurlijk moeten we niet vergeten dat criminelen altijd voor lopen. Het is niet de vraag of je achterloopt, maar hoe ver je achterloopt.”
Is hackinbraak in andere landen ook een probleem?
“Dat weten we eigenlijk niet. Het probleem is dat we in Nederland aardig goed zijn in registeren van auto-inbraak en autodiefstal, maar de landen om ons heen minder. Dat maakt het lastig vergelijken. Ik neem aan dat ze in andere landen hetzelfde meemaken. De criminelen die hier auto’s en onderdelen zoals koplampen en airbags stelen, zullen er ook in het buitenland zijn.”
Stel dat je de keus hebt om een auto met of zonder smartkey te kopen. Wat raad je dan aan?
“Het ligt aan het merk van de auto. Vooral de Duitse automerken zoals BMW, Audi en Volkswagen zijn vaak slachtoffer van hackinbraak. Ook Toyota heeft er met de hybride voertuigen last van. Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit zet dit om in risicogetallen, zo je weet hoe groot de kans is dat jouw auto gestolen wordt. Je kunt een auto waarbij de kans groot is dat hij wordt gestolen nog steeds kopen. Beveilig hem dan alleen wel goed. Koop een extra goedgekeurd alarmsysteem, berg je smartkey veilig op en parkeer de auto binnen of kies een goed zichtbare parkeerplek.” Wilt u uw auto zo goed mogelijk tegen hackinbraak beveiligen? Lees hier dan de beste tips.