Wat iedereen over de trekhaak wil weten

Laatst gewijzigd op: 22 april 2020

Waarom hebben elektrische auto’s geen trekhaak? Welke soorten trekhaken zijn er te koop? En kun je zelf een trekhaak monteren? Op deze vragen en meer geven wij antwoord.

Wat iedereen over de trekhaak wil weten

Een trekhaak monteren is geen appeltje-eitje

Wie denkt dat een trekhaak binnen een paar minuten gemonteerd is, heeft het mis. Voor het monteren gelden een aantal duidelijke voorschriften, zoals dat hij goed bevestigd moet zijn aan het chassis van de auto en niet de kentekenplaat moet afdekken. Handige doe-het-zelvers kunnen in de weer gaan met hun gereedschapskist en de montagehandleiding. Heeft u 2 linkerhanden? Laat het dan liever over aan een expert.

Iedere trekhaak heeft een maximaal gewicht

Ooit gehoord van kogeldruk? Dat is het maximale verticale gewicht dat mag rusten op een trekhaak uitgedrukt in kilogram. Deze S-waarde is belangrijk, want een te hoge kogeldruk zorgt voor een slechte wegligging en voor meer brandstofverbruik. Als u wilt weten wat de kogeldruk is, moet u op het typeplaatje van de trekhaak kijken. Goed om te weten: soms wordt de kogeldruk verticale kracht of vertical load genoemd.

Er zijn 3 soorten trekhaken te koop

Duikt u in de wereld van trekhaken, dan kom u er al snel achter dat er 3 verschillende soorten te koop zijn: de afneembare, de vaste en de wegdraaibare trekhaak. Een afneembare trekhaak - de naam zegt het al - is handig als u af en toe een trekhaak nodig heeft en uw auto mooier vindt zonder. Een vaste trekhaak is ideaal voor mensen die dagelijks of wekelijks een trekhaak gebruiken. Het voordeel hiervan is dat de bumper beschermd wordt door de trekhaak, mocht u een ongeluk krijgen. De wegdraaibare trekhaak zit tussen deze 2 trekhaken in. U kunt de kop wegdraaien onder de auto, zodat u er bijna niets van ziet.

De meeste elektrische auto’s hebben geen trekhaak

Voordat u een elektrische auto koopt, is het goed om te weten dat deze auto’s meestal geen trekhaak hebben. Een belangrijk en kostbaar auto-onderdeel zit bij het monteren namelijk in de weg: de accu. Het risico is dat de accu tijdens het monteren beschadigd raakt, waardoor er brand ontstaat of gevaarlijke stoffen lekken. Een andere reden is dat het trekken van een caravan, fietsendrager of aanhanger de actieradius van elektrische auto’s flink beperkt. Het goede nieuws is dat er steeds meer elektrische auto’s op de markt komen mét trekhaak. Hier staan ze op een rij.

Een trekhaak heeft niet voor niets een dop

Iedereen heeft weleens een trekhaak gezien met een oude tennisbal erop. Een creatieve oplossing, maar niet de beste. Beter kunt u de dop gebruiken die bij de meeste trekhaken wordt geleverd, ook wel bekend als kogelkap. Deze dop voorkomt dat de lak van trekhaakkogel beschadigt en de trekhaak uiteindelijk gaat roesten. Ook voorkomt de kogelkap dat uw kleding vies wordt als u langs de trekhaak loopt. Niet het belangrijkste, maar wel mooi meegenomen.

In de APK-keuring wordt de trekhaak meegenomen

Elk jaar worden er ongeveer 6,7 miljoen Algemene Periodieke Keuringen (APK) in Nederland gedaan. Wat veel mensen niet weten, is dat tijdens deze keuring ook de trekhaakconstructie wordt meegenomen. Zo mag de trekhaakkogel niet te veel afgesleten zijn en bij een afneembare trekhaak moet de vergrendeling goed werken. Staat er binnenkort een APK-keuring op de planning? Bereid uw auto dan voor met deze handige tips.

Wat voor slimme tips zoekt u?