InShared gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technieken om de website te verbeteren, sociale media aan te bieden en relevante advertenties te laten zien op deze website en de website van anderen. Wij kunnen in al onze contacten met u rekening houden met uw interesses. Wij analyseren en combineren uw online gedrag met persoonsgegevens die u online achterlaat en bij ons bekend zijn. Daarvoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ook buiten Europa. Lees er meer over.

Gaat u akkoord of gaat u door op de site? Dan plaatsen wij cookies

U geeft dan toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Dan kunt u zelf uw cookie instellingen aanpassen.

Door verder gebruik te maken van deze website heeft geeft u toestemming gegeven voor het plaatsen van alle soorten cookies en het verwerken van uw persoonsgegevens. Wilt u dit niet? Pas dan uw cookie instellingen aan. Of lees meer over onze cookies.

Ok

De belangrijkste weetjes over de autogordel

| Door:

De belangrijkste weetjes over de autogordel

Wie in de auto stapt, doet de gordel om. U denkt er waarschijnlijk niet eens bij na. Maar heeft u er ooit over nagedacht wat de boete is voor rijden zonder gordel?

Door een autogordel is de kans op letsel 40% kleiner

Door het dragen van een gordel is de kans op letsel bij een ongeluk 40% kleiner. Als de auto ook een airbag heeft, is de kans zelfs 50% kleiner. De autogordel is dus een hele goedkope en eenvoudige manier om de gevolgen van verkeersongelukken te beperken en verkeersdoden te voorkomen. Goede uitvinding dus!

In Duitsland moeten zelfs honden een gordel dragen

In Nederland is het niet verplicht om uw hond een gordel om te doen of in een bench te vervoeren. Verstandig is het natuurlijk wel. Als u met uw hond naar Duitsland gaat, is een autogordel wel verplicht. Ook in Spanje, Italië en Zwitserland moet u trouwe viervoeter een gordel om hebben en op de achterbank zitten.

Iedereen was in de jaren 70 tegen de autogordel

In de jaren 60 en 70 liep het aantal doden en gewonden op de Nederlandse snelwegen alleen maar op. De piek werd in 1972 bereikt met 3000 (!!) verkeersdoden en 75.000 gewonden. In deze tijd waren er geen snelheidslimieten, geen verkeershelmen, geen autogordels en mocht je zelfs rijden met een borrel op. Eén van de eerste verkeersmaatregelen die in de jaren 70 werd geïntroduceerd was de autogordel. Alleen was (bijna) iedereen hier tegen. Pieter van Vollenhoven, in die tijd voorzitter van de Raad voor Verkeersveiligheid, vertelde in het programma Andere Tijden dat de autogordel werd gezien als inbreuk op de mensenrechten. Hierdoor werd de gordel pas 20 jaar later achterin verplicht gesteld.

Wie zonder gordel rijdt, krijgt een boete van €140

In alle haast vergeten de autogordel om te doen? Dat kan een boete van €140 opleveren. Alle passagiers zonder gordel draaien trouwens zelf voor de bon op, tenzij de overtreder jonger dan 12 jaar is. Dan is de boete voor de bestuurder van de auto.

Als je zwanger bent, moet je de autogordel anders dragen

Een autogordel zit alles behalve lekker als je zwanger bent, omdat die buik altijd in de weg lijkt te zitten. Uit Amerikaans onderzoek bleek dan ook dat ruim 60% van de zwangere vrouwen de gordel niet op de goede manier draagt en dat 7% zelfs helemaal geen gordel draagt. Het geklungel met de gordel lost u snel op door hem anders te dragen. De heupgordel moet altijd onder de buik lopen, over de heupen. En dus niet over de buik. De borstgordel moet over de schouder lopen, tussen de borsten door en langs de zijkant van de buik. Ook deze gordel mag dus niet over de buik lopen. Trek de gordel strak aan.

[bron: rijksoverheid.nl, andertijden.nl]

Gerelateerde artikelen

Altijd al willen rondsnuffelen in onze archieven?

Nog meer Slimme tips >
we all benefit