Dit moet u weten voordat u tankt in het buitenland

Laatst gewijzigd op: 22 april 2024

Breekt het angstzweet al uit als u aan tanken in het buitenland denkt? Dat is nergens voor nodig. Wij vertellen u alles wat u moet weten over tanken over de grens.

Dit moet u weten voordat u tankt in het buitenland

Tanken in het buitenland – 5 dingen die u moet weten

  1. Niet alle auto’s kunnen tegen E10
    In Duitsland, Frankrijk en België kunt u een mengsel van 90% fossiele brandstof en maximaal 10% (bio-)ethanol tanken. Op de pomp in Duitsland en België wordt dit aangeduid als E10 en in Frankrijk als SP95-E10. Wat veel mensen niet weten, is dat niet alle auto’s hier tegen kunnen. Voor zo’n 10% van de auto’s schijnt E10 niet geschikt te zijn, vooral voor auto’s van voor het jaar 2000. Neem daarom liever het zekere voor het onzekere en tank Euro 95 of SuperPlus 98. Nederlandse tankstations zijn verplicht om binnenkort ook E10 aan te bieden. Gelukkig blijft Euro 95 nog wel een tijd beschikbaar.
  2. Goedkoop in het buitenland tanken wordt steeds lastiger
    Voor een prikkie in het buitenland tanken is er helaas niet meer bij. Uit een analyse van consumentencollectief UnitedConsumers bleek dat het dit jaar bijna 14% duurder is om in de 12 populairste vakantielanden te tanken. In Italië, Portugal en Frankrijk betaalt u het meest voor een volle tank en in Oostenrijk en Luxemburg het minst. Om geld te besparen, is het slim om wat verder van de snelweg te tanken. Ook bent u bij een onbemand tankstation meestal goedkoper uit dan bij een bemand tankstation. Let wel op dat u hier geen kilometers voor hoeft om te rijden.
  3. De verwarring bij de benzinepomp is bijna voorbij
    Goed nieuws: verwarring bij tankstations in het buitenland is bijna voorbij. Vanaf 12 oktober 2018 moeten alle pompen in de EU, inclusief Noorwegen, Macedonië, Zwitserland, Servië, Turkije en Liechtenstein, met dezelfde stickers aangeven welke brandstof in de pomp zit. De volgende symbolen worden aangehouden:
  • E5 = benzine met 5% biobrandstof
  • B7 = diesel met 7% biobrandstof
  • XTL = synthetische brandstof
  • H2 = waterstof
  • LPG = Gas Voor iedereen die van plan is om binnenkort een nieuwe auto te kopen, wordt het nog makkelijker gemaakt. Aan de binnenkant van tankklep staat een sticker met welke brandstof in de auto moet. Tot oktober kunt u dit handige overzicht als spiekbriefje gebruiken als u tankt in het buitenland.
  1. Raak niet in paniek als u de verkeerde brandstof tankt
    De verkeerde brandstof tanken kan iedereen overkomen. Per jaar zijn er maar liefst 15.000 Nederlandse automobilisten die diesel tanken in plaats van benzine of benzine in plaats van diesel. Het is natuurlijk even schrikken, maar geen reden voor blinde paniek. Als u meteen ontdekt dat u de verkeerde brandstof heeft getankt, is het belangrijk dat u niets doet. Zelfs niet de sleutel omdraaien of de auto starten. Neem zo snel mogelijk contact op met Pechhulp, mits u hiervoor verzekerd bent. De tank wordt dan leeggepompt en met een beetje geluk rijdt u daarna gewoon weer verder. De kans op schade is wel groot als u de auto heeft gestart. Uw auto moet dan zo snel mogelijk naar een garage in de buurt worden gebracht. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Laat u niet afleiden tijdens het tanken, kijk voor de zekerheid in het instructieboekje van uw auto en vergeet niet dat het een teken is als de slang niet past. Stop dan zo snel mogelijk met tanken.
  2. Let op met het tanken van biodiesel
    In Duitsland kunt u op veel plekken biodiesel tanken. Verleidelijk om de tank mee vol te gooien, omdat het wel 20 cent per liter kan schelen met normale fossiele diesel. Er zijn alleen maar weinig auto’s die op biodiesel kunnen rijden. Check dit eerst in het instructieboekje van uw auto. En twijfelt u? Ga dan voor de oude vertrouwde fossiele diesel.

    [bron: NOS.nl, ad.nl]

Wat voor slimme tips zoekt u?