Elektrische scooters voor- en nadelen InShared

Elektrische scooters: de voor- en nadelen

Elektrische scooters maken hun opmars in Nederland. De verwachting is zelfs dat deze milieubewuste voertuigen de standaard worden. Nog niet om? Dit zijn de voor- en nadelen van e-scooters.

De voordelen van elektrische scooters

Het is milieuvriendelijk

Tot voor kort was de scooter een smeerpijp op wielen. Met de komst van de elektrische variant is dat gelukkig verleden tijd. De elektrische scooter rijdt – u raadt het al – volledig op elektriciteit. Dat betekent geen fijnstof, koolmonoxide en kankerverwekkende stinkende koolwaterstoffen. Door te rijden met een elektrische scooter, draagt u dus bij aan een schonere planeet. Laad uw scooter wel met zo groen mogelijk energie (zonnepanelen!) op en houd er rekening mee dat de productie van de accu impact heeft op het milieu. Helemaal groen is dit voertuig dus niet.

Rijden op elektriciteit is goedkoper

Rijdt u op een elektrische scooter, dan merkt u dat ook aan uw portemonnee. Elektriciteit is namelijk een stuk goedkoper dan reguliere brandstof. Afhankelijk van hoe leeg de accu is, bent u voor het laden tussen de €0,20 en €0,40 per keer kwijt. Dat is zo’n 8 keer goedkoper dan rijden op een ‘normale’ scooter.

Elektrische scooters zijn muisstil

Wie denkt aan een scooter, denkt aan het vertrouwde geluid van de ronkende motor. Een e-scooter is geen herriemaker, omdat hij aangedreven wordt door elektriciteit. Vooral in steden zijn ze meer dan blij met deze fluisterstille voertuigen. De afgelopen jaren is het geluidsoverlast namelijk alleen maar toegenomen. Let met zo’n stille scooter wel extra goed op of voetgangers en fietsers u zien aankomen.

Minder onderhoudskosten

Olie verversen, de bougie vervangen en het luchtfilter schoonmaken – met de onderhoud van een traditionele scooter bent u wel even zoet. Bent u de eigenaar van een elektrische scooter, dan vallen deze onderhoudskosten veel lager uit. Een elektromotor heeft bijna geen bewegende delen, waardoor de kans op slijtage kleiner is. Het blijft natuurlijk wel de vraag of een elektromotor op de lange termijn nog steeds goedkoper is.

Geen opstartproblemen

Scooters hebben weleens last van opstartproblemen. Sta je in de gietende regen of ijzige kou te hannesen totdat hij start. Met een elektrische scooter heeft u hier geen last van. Weer of geen weer, u kunt altijd meteen wegrijden.

Elektrische scooters zijn overal toegestaan

Elektrische scooters voldoen aan de milieueisen en zijn daarom overal toegestaan. Ook in steden waar ze zogenaamde ‘milieuzones’ voor motorvoertuigen hebben. In deze zones ben je alleen welkom met je auto, scooter of brommer als deze weinig luchtvervuiling oplevert. Met een e-scooter zit dat gelukkig wel snor.

Het is fiscaal aantrekkelijk voor ondernemers

Hangt er aan uw elektrische scooter een prijskaartje van €2.500 of meer, dan kunt u als ondernemer van verschillende fiscale regelingen gebruik maken (MIA, Vamil en Kia). Een bepaald percentage van het aankoopbedrag kunt u dan aftrekken van uw winst. Ook is het slim om even te informeren bij uw gemeente, misschien kunt u daar subsidie aanvragen voor uw e-scooter

Een elektrische scooter kunt u leasen

Wel de lusten, maar niet de lasten van een elektrische scooter? Dan is het een idee om een e-scooter te leasen. Iedere maand betaalt u dan een vast bedrag gebaseerd op het aantal kilometers, de contractduur, de prijs en de restwaarde van de scooter. Houd er wel rekening mee dat u een geleasde scooter duurder kan zijn en dat een leasecontract invloed heeft op het maximale hypotheekbedrag dat kunt lenen. Ook kunt u deze scooter niet voor een habbekrats bij ons verzekeren.

Nadelen elektrische scooters

Elektrische scooters zijn duurder

Denkt u een e-scooter voor een prikkie te kunnen kopen, dan komt u van een koude kermis thuis. Elektrische scooters zijn duurder dan scooters die op fossiele brandstof rijden. Niet gek, want deze milieuvriendelijke voertuigen worden nog niet massaal geproduceerd en de accu’s zijn kostbaar. Zet de vraag naar deze scooters door, dan worden ze in de toekomst zeker goedkoper.

De actieradius is beperkt

De actieradius van een elektrische scooter is niet voor iedereen toereikend. Een scooter met een tankinhoud van 4 liter en een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 40 heeft een actieradius van 200 kilometer. De gemiddelde elektrische scooter haalt de helft. Het scheelt dat de meeste mensen hun scooter gebruiken voor kleine afstanden, zoals een ritje naar de supermarkt of het centrum.

Een elektrische scooter opladen kost tijd

De tank van een scooter volgooien is minutenwerk. De accu van een elektrische scooter opladen is ander koek. Hier moet u tussen de 6 en 8 uur voor uittrekken. Om te kunnen rijden, hoeft u de accu niet helemaal op te laden. Regelmatig voor 100% opladen verlengt wel de levensduur van dit kostbare onderdeel. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer snelladers te koop waarmee de accu binnen 2 uur vol is. Ook fijn: de meeste e-scooters hebben een (uitneembare) lood of lithium accu. Deze kunt u gewoon aan een stopcontact opladen. Geen gedoe met laadpalen dus.

Een elektrische scooter verzekeren?

Bij InShared kunt u een scooter eenvoudig verzekeren Voor elektrische scooters hebben we geen aparte elektrische scooterverzekering, omdat een elektrische scooter ook goed verzekerd is via onze Scooterverzekering.

[bron: cbs.nl, anwb.nl, zerauto.nl, evrijders.nl, electricdutchman.com, naaldwijkscooters.nl]