Zelf de auto onderhouden? Dit kan iedereen

Laatst gewijzigd op: 8 november 2023

De auto zelf onderhouden heeft alleen maar voordelen. Dure reparaties kunt u voorkomen en de kans op autopech wordt een stuk kleiner. Deze klusjes kan iedereen.

Zelf de auto onderhouden? Dit kan iedereen

Zelf uw auto onderhouden

Een te laag oliepeil is schadelijk voor de motor en kan ervoor zorgen dat uw auto plotseling stilstaat. Daarom is het advies om niet te wachten tot het oliedruklampje brandt, maar iedere maand het motoroliepeil te controleren en eventueel bij te vullen. Met dit stappenplan is dat een makkie. Meer dan een peilstok en motorolie heeft u niet nodig. Rijden op te zachte banden is nergens goed voor. Niet voor uw banden, niet voor uw veiligheid, niet voor het milieu en niet voor uw portemonnee. Het zorgt voor meer verkeerslawaai, meer luchtvervuiling, meer ongelukken en sneller slijtende banden. En ook niet onbelangrijk: door op zachte banden te rijden, bent u per jaar zo € 150 extra aan brandstof kwijt. Wat de juiste bandenspanning is, leest u in het instructieboekje van uw auto of op een sticker in het portier of op de tankdop. Bij bijna iedere benzinepomp kunt u de bandenspanning meten. Doe dit iedere 2 maanden. Heeft u in de zomer dankbaar gebruik gemaakt van de airco? Zet hem dan ook eens in de winter- en herfstmaanden aan. Als de airco een tijd niet wordt gebruikt, kunnen er door de vochtigheid schimmels in gaan groeien. Zo komt de auto aan die muffe lucht. Om peperdure reparaties en een kapotte airco te voorkomen, is een jaarlijkse servicebeurt een goed idee. In de garage weten ze wanneer de filters aan vervanging toe zijn, wanneer het koudemiddel aangevuld moet worden en de compressor gesmeerd moet worden. Er bestaat geen ‘regel’ voor hoe vaak u de autoverlichting moet controleren. Wel is het verstandig om af en toe een rondje om de auto te lopen en te kijken of alles nog werkt. Wie rijdt met een kapotte lamp en geen reservelamp in de kofferbak heeft liggen, heeft namelijk zo een boete van tussen de € 90 en € 140 euro te pakken. Controleer altijd het dimlicht, stadslicht, grootlicht, de richtingaanwijzers, mistlampen, achteruitrijlicht, derde remlicht en de kentekenverlichting. In het instructieboekje van uw auto staat hoe u een lamp moet vervangen en anders zijn de meeste autogarages zo lief om u snel te helpen. Maken de ruitenwissers veel geluid en trekken ze strepen? Dan is de kans groot dat de wisserbladen aan vervanging toe zijn. Soms hoeven de bladen alleen maar schoongemaakt te worden. Controleer ook meteen of er nog genoeg ruitensproeiervloeistof is. Zonder vloeistof slijten de ruitenwissers eerder en maken ze lelijke strepen op de ruit. Ruitenvloeistof kunt u makkelijk zelf bijvullen. Hou er wel rekening mee dat er een winter- en zomerversie van ruitenvloeistof te koop is, met en zonder anti-vriesmiddel. Koelvloeistof zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt. Het is daarom verstandig om regelmatig te kijken of er nog genoeg koelvloeistof is. Moet u het vaak bijvullen? Dan kan dat wijzen op een lekkage. Iets om mee naar de garage te gaan. Wilt u een blik op de koelvloeistof werpen, zorg dan dat er niet met de auto is gereden en dat hij zoveel mogelijk waterpas staat. Als de motor warm is, kan de koelvloeistof namelijk voor brandwonden zorgen. Doe de motorkap open en zoek het koelvloeistofreservoir. Staat het peil onder het minimum? Dan mag er wat extra vloeistof bij. In het instructieboekje van uw bolide leest u welke soort u nodig heeft. Net zoals de zolen van schoenen, slijt ook het profiel van banden. Minder profiel zorgt, heel logisch, voor minder grip op de weg en een slechtere afvoer van water. Hierdoor is de kans op een slippartij een stuk groter. Banden zijn wettelijk aan vervanging toe als de profieldiepte minder dan 1,6 millimeter is. Nog verstandiger is het om de banden te vervangen als de profieldiepte 2 millimeter of minder is. Voor winterbanden geldt 4 millimeter. Er zijn speciale bandenprofielmeters te koop waarmee u zelf het profiel kunt opmeten. Als het rustig op straat is, kunt u de remmen even testen. Rijd langzaam en druk stevig op het rempedaal. Let op hoe de remmen reageren. Hoort u een piepend geluid of het geluid van metaal op metaal? Wordt het antiblokkeersysteem op het juiste moment geactiveerd? Remmen alle wielen tegelijk? En staat de auto al stil als u het pedaal maar een klein beetje indrukt? Dit kunnen allemaal tekenen zijn dat de remblokken hun beste tijd hebben gehad. Binnenkort een APK-keuring? Met deze tips kunt u uw auto goed voorbereiden.

Wat voor slimme tips zoekt u?